Estudiants de 1r de Batxillerat de l’Institut de Roquetes han impulsat el projecte ‘Pacte de l’Oblit’, una pàgina web on han recopilat la informació al voltant de diferents aspectes de memòria democràtica que han treballat durant el curs, com el paper de les dones que van treballar d’infermeres durant la guerra civil o el Banc d’ADN de la Generalitat de Catalunya.
La iniciativa, tutoritzada per la professora Joana Subirats, va sortir a partir de la projecció a l’institut del documental ‘La llibreta del Dr. Gras’, dels periodistes ebrencs Andreu Prunera i Júlia Albacar i del comunicador audiovisual David Barreda. “Volíem conèixer més alguns aspectes que apareixien al documental, com per exemple la memòria de les infermeres, que van tenir un paper molt important a la guerra i no se’ls hi va reconèixer en cap moment”, va explicar Júlia Homedes, estudiant de 1r de Batxillerat, durant la presentació del projecte feta el dia 8 de juny.
Una presentació que va estar presidida per la consellera de Justícia, Drets i Memòria, Gemma Ubasart, qui va aprofitar la seva visita al centre per conèixer de primera mà el projecte, i per mantenir també una reunió amb diferents representants del col·lectiu DEMD-Ebre, un grup format per professors i especialistes en memòria democràtica.
Durant la seua visita, la consellera va agrair la tasca dels professors “que treballen de manera voluntària, amb moltes ganes, tots aquests projectes, que permeten que la memòria democràtica arribi als joves i a noves generacions que cada cop tenen menys llaços familiars amb els testimonis directes de la guerra i la dictadura”.
Reflexió ètica i filosòfica
El projecte ‘Pacte de l’Oblit’ comença com una reflexió ètica a l’assignatura de Filosofia, a partir del concepte que planteja la pensadora Hannah Arendt, ‘la banalitat del mal’, que parla sobre la capacitat de les persones ordinàries de cometre atrocitats. “Volíem tractar valors com la dignitat i la justícia, però també explicar la crueltat humana, la vulneració dels drets humans durant la guerra i la dictadura, una descoberta que ha trasbalsat els alumnes”, explicava Joana Subirats, professora responsable i impulsora del projecte.
La recerca feta per a la pàgina web també els ha ajudat a conèixer la Batalla de l’Ebre: “Ens ha sorprès bastant, per una banda, la crueltat de la guerra, però també que molts dels nostres avis i familiars hi van participar. Conèixer les pèrdues dels dos bàndols i la repressió de la dictadura ens ha deixat molt que reflexionar”, destacava l’estudiant Pau Solé.
A partir d’esta reflexió, els alumnes han treballat diferents temes, sempre amb la recuperació de la memòria democràtica com a eix comú. Un dels més destacats és la investigació al voltant de les infermeres de guerra: “Sense la seva tasca, molta de la feina dels metges no hauria servit per a res”, destacava Homedes, i afegia que “les infermeres són les oblidades entre els oblidats, se saben molts noms de metges, però de les infermeres no s’ha explicat gairebé res”.
A la pàgina figuren els testimonis d’algunes infermeres que els alumnes han investigat, com per exemple, la benissanetana Cinta Font, esposa del reconegut Artur Bladé i Desumvila, o la brigadista Patience Darton. També donen detalls sobre la formació de les infermeres, tant del bàndol republicà com nacional i del dia a dia en l’atenció als malalts.
El projecte també aborda altres àmbits, com l’organització sanitària durant la batalla de l’Ebre i la guerra civil, un apartat on els alumnes destaquen les figures d’alguns metges, com els doctors Miquel Gras, Josep Trueta i Moisès Broggi. En este àmbit, també han fet una recerca sobre la xarxa d’hospitals de l’exèrcit republicà, la seua tipologia i la seua ubicació.
La web també inclou un apartat dedicat al Programa d’identificació genètica que impulsa la Generalitat de Catalunya, que permet retornar les restes de les persones exhumades de les fosses a les famílies que els busquen, fa un resum dels diferents espais de memòria democràtica que han pogut visitar els alumnes durant este curs, i apareixen transcrites entrevistes que els mateixos estudiants han dut a terme per parlar sobre el treball de diferents persones al voltant de la memòria democràtica