HomeTurismeAmpliació · Turistes conscients i eines per reutilitzar i reciclar aigua, el...

Ampliació · Turistes conscients i eines per reutilitzar i reciclar aigua, el repte del sector turístic davant l’escassetat

Reduir el consum, aprofitar l’aigua per a diversos usos, i conscienciar clients i personal d’establiments són les principals estratègies que el turisme ha de posar en marxa per gestionar de manera sostenible i eficient l’aigua.

El sector turístic de Tarragona i l’Ebre ha avaluat en una jornada a Deltebre les eines per “reduir l’empremta hídrica” i detectar malbarataments que es puguen corregir – i fins i tot penalitzar -. Reutilitzar aigües residuals, recollir i usar aigua de pluja o consumir aigües dessalades són algunes de les experiències que ja es fan i han exposat establiments com l’hotel Samba de Lloret de Mar, la masia Can Buch de Sant Aniol de Finestres o les institucions i entitats privades d’Eivissa i Formentera.

El sector turístic del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre busca les eines i la tecnologia per fer una gestió més sostenible de l’aigua. La sequera i les restriccions al sector primari han posat de nou el focus en l’activitat turística i en la disponibilitat i ús que fa del recurs, “una relació difícil” que “ha de ser exemplar”, com ha apuntat Sandra Casas, responsable de Tecnologia de l’Aigua de la unitat d’Aire, Aigua i Sòls d’Eurecat.

L’organisme científic i el Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona han celebrat a Deltebre, este dimecres, una jornada sobre l’ús dels recursos hídrics que el turisme s’ha de plantejar amb el canvi climàtic. Tot i que el turístic no és el sector que més us en fa, l’aigua és un recurs imprescindible per a l’activitat turística. “El turisme sempre té una relació amb l’aigua perquè es necessita per conservar l’entorn i per a ús domèstic i des de sempre, els hotels han intentat reduir l’ús, però calen més accions per a fer que siguen més sostenibles”, ha apuntat Casas.

Una de les claus és evitar malbarataments en un escenari d’emergència climàtica i sequeres persistents en què altres sectors, com el primari, pateixen restriccions i limitacions. De fet, l’ús domèstic d’aigua – que inclou el sector hoteler – és de 114 litres diaris per habitatge a Espanya, un dels percentatges més baixos d’Europa, però en l’hostaleria este ús creix fins als 150 litres per persona i nit i pot arribar a multiplicar-se per cinc en hotels de luxe, per exemple.

Turista conscienciat

Les campanyes de conscienciació de clients i personal als establiments i allotjaments turístics és una de les propostes que s’han posat sobre la taula en la jornada de Deltebre. “El turisme cada vegada ve de destinacions més diferents, amb patrons de consum associats molt diferents i han de ser conscients de quina disponibilitat d’aigua hi ha per correspondre en la gestió del recurs que fan en la destinació”, ha apuntat la investigadora d’Eurecat.

Sergi Compte, mànager de l’àrea R+D de la Catalan Water Partnership, ha afegit que per a este objectiu és important “l’encaix de les administracions i les associacions”. Des del LABIIT del departament de Consultoria tecnològica d’Eurecat i el Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona ja han programat dos tallers pràctics per a professionals i empreses del sector sobre la comunicació efectiva de la sostenibilitat a les organitzacions turístiques. Es faran el 8 de juny a la Costa Daurada i 15 de juny a les Terres de l’Ebre.

Aprofitament i estalvi

Els establiments ja tenen moltes eines i sistemes convencionals d’estalvi d’aigua a l’abast, com són la millora d’aixetes, les dutxes o la reducció de fons de piscines, però n’hi ha “de més innovadores” que permeten la reutilització d’aigües per al mateix negoci o altres usuaris. Compte també ha defensat “que la digitalització és una bona palanca per millorar, segmentar usos i detectar problemàtiques”, així com apostar per les fonts alternatives d’aigua (dessaladores i depuradores) i el control del cicle.

La Catalan Water Partnership reconeix que encara s’ha de “trencar la barrera” que suposa la falta de coneixement d’aquestes eines i els costos de totes les noves tecnologies que permeten millorar l’eficiència i la sostenibilitat de la gestió de l’aigua al sector turístic. Per això treballen en poder quantificar els impactes positius” i “fer un salt” en el sector, així com per “facilitar els projectes, implementar noves tecnologies al mercat i fer-les més barates, i adaptar-les a les necessitats dels usuaris”.

Pioners i exemplars

A l’hotel Samba de Lloret de Mar fa 25 anys que reaprofiten les aigües grises. Es recullen les aigües de piques, dutxes i banyeres, que passen per un circuit intern on les filtren i les tornen a clorar abans de tornar a parar a la cisterna d’ús. Com ha apuntat Laura Pérez, coordinadora de Medi Ambient de l’àrea de Qualitat del Samba Hotel, l’estalvi ha sigut de 215 milions de litres en aquest període, l’aigua “equivalent a 83 piscines olímpiques o al subministrament d’un miler de famílies cada any”. “El sistema està més que justificat i és assumible perquè l’amortitzes en poc temps, però la instal·lació s’ha de fer al principi de la construcció de l’hotel o aprofitant una reforma”, ha reconegut.

També s’ha donat a conèixer el projecte d’eficiència hídrica que recull l’aigua de la pluja de la masia Can Buch, així com la iniciativa coordinada per l’associació Aliança per l’Aigua promoguda a Eivissa i Formentera per prioritzar el consum d’aigües dessalades.

En una conversa debat entre Sandra Casas i Gemma Puig, meteoròloga de TV3 i Catalunya Ràdio, s’ha recordat que el context d’emergència climàtica portarà episodis extrems, cada cop de forma més habitual, i per això s’ha animat el sector turístic a apostar per la desestacionalització de l’oferta i el replantejament de certs models de negoci i de gestió de l’aigua, i de la polarització de temporades turístiques basades en la neu o el sol i platja.

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

7 + 1 =

Últimes notícies