HomeEducacióArranca un nou curs amb 27.000 alumnes ebrencs a les aules

Arranca un nou curs amb 27.000 alumnes ebrencs a les aules

L’arribada del mes de setembre és sinònim del retorn dels estudiants a les aules per a iniciar un nou curs acadèmic. Esta setmana, fins a 27.004 alumnes de les Terres de
l’Ebre han tornat a les escoles i instituts, i tot i l’avançament al calendari, ho han fet amb normalitat, després de dos cursos i mig marcats per la pandèmia, amb els consegüents grups estables, les mascaretes i les restriccions.

Així ha arrancat un nou curs acadèmic, amb 370 estudiants més que l’any passat, un fet que, des dels Serveis Territorials d’Ensenyament de l’Ebre, atribuïxen a l’increment d’estudis postobligatoris que poden cursar-se al territori.

A grans trets, el curs ha començat, a l’Ebre, amb un augment considerable de l’alumnat a la Formació Professional: hi ha fins a 3.155 matriculats (+359 respecte del curs passat, una xifra que dobla el nombre de matriculats a batxillerat -1.559-), segons les dades provisionals proporcionades pel Departament d’Educació; continua la tendència a la baixa en el nombre de matriculats a Educació Infantil a causa de la davallada demogràfica que fa anys que viu el territori; s’han duplicat les escoles bressol infantils, que passen de les 11 que hi havia el curs 2021-22 a les 23 d’enguany; s’han abaixat les ràtios de P3, dels 25 alumnes per aula a 20; i cap centre del territori s’ha vist afectat per una sentència judicial respecte de la llengua vehicular d’aprenentatge de l’alumnat.

Núria Caro

Nova oferta educativa

L’aposta per impulsar la Formació Professional continua sent una de les prioritats d’Educació, per la qual cosa este curs els centres educatius del territori compten amb més oferta formativa postobligatòria. En este sentit, la directora dels Serveis Territorials
d’Educació a l’Ebre, Montse Perelló, ha detallat els disset nous estudis que poden cursar-se a les comarques ebrenques: d’una banda, el cicle formatiu de grau mitjà de Construcció a l’Institut de Deltebre, “una família professional que no es podia estudiar a les Terres de l’Ebre, i no és casualitat que s’haja posat a este municipi, ja que és on es concentra el 20 % d’este sector de tota la demarcació de Tarragona”, i el de Gestió Administrativa especialitzat en l’àmbit sanitari, a l’Institut de l’Ebre de Tortosa.

D’altra banda, s’han implementat tres cicles formatius de grau superior: el d’Animacions 3D, Jocs i Entorns Interactius, que continua ampliant la formació de la família d’Imatge i So, iniciat ara fa dos cursos -primer, a Alcanar, amb la incorporació del cicle formatiu de grau mitjà de Vídeo, Discjòquei i So, i, després, amb el superior de Realització de Projectes d’Audiovisuals i Espectacles a l’Institut de l’Ebre-; també el de Vitivinicultura, a l’Escola Agrària de Gandesa, que és el segon cicle formatiu d’esta temàtica que s’impartix a tot Catalunya i que està centrat en l’adaptació d’olis; i, per últim, el superior de Projectes i Direcció d’Obres de Decoració amb Adaptació en Bioconstrucció, que pot estudiar-se a l’Escola d’Art i Disseny (ESARDI) d’Amposta.

A més a més, s’ha ampliat la formació professional de grau bàsic per a aquell alumnat major de 16 anys que no acaba l’educació secundària obligatòria (ESO), a l’Institut dels Alfacs de la Ràpita amb Serveis Administratius, i a l’Institut Julio Antonio de Móra d’Ebre amb Informàtica d’Oficina. En este sentit, Perelló determina que “la idea és que, a poc a poc, els centres vagen incrementant l’oferta formativa professional que oferixen”.

També s’ha incrementat el nombre de Certificats de Professionalitat que s’impartixen des del Servei d’Ocupació de Catalunya: Muntatge i reparació de Sistemes Microinformàtics a l’Institut de l’Ebre, Operacions Auxiliars de Muntatge i Manteniment d’Equips Elèctrics i Electrònics a l’Institut Terra Alta, Operacions Auxiliars de Muntatge d’Instal·lacions Electrotècniques i de Telecomunicacions en Edifici a l’Institut de Flix, Pastisseria i Confiteria a l’Institut Dertosa, Activitats Administratives en la Relació amb el Client i també Pintura, Reparació i Construcció d’Elements de Plàstic Reforçat, ambdós a l’Institut Els Alfacs.

Per últim, destaquen també els cursos d’especialització per a persones ja formades i que, en alguns casos, ja estan treballant en àmbits concrets, com el de Ciberseguretat en Tecnologies de la Informació i el de Manteniment de Vehicles Híbrids i Elèctrics a l’Institut Montsià, el de Fabricació Intel·ligent a l’Institut de l’Ebre i el d’Implementació de Xarxes 5G a l’Institut Julio Antonio. Respecte d’este últim, Perelló ha apuntat que és “l’únic que es fa a tot Catalunya”.

Núria Caro

Es dupliquen les llars rurals a l’ebre i la gratuïtat d’i2

Este curs acadèmic 2022-23 destaca la gratuïtat d’infantil 2 (I2) en totes les llars d’infants públiques del país, amb l’ajut de 1.600 € per alumne. En el cas de l’Ebre, hi ha 29 llars d’infants públiques de titularitat municipal; i, en el cas de les privades, que n’hi ha 8 a la demarcació, tindran una subvenció universal de 800 € per alumne i 800 € més en el cas d’alumnes en una situació de vulnerabilitat.

Una altra de les novetats destacables d’este curs és l’increment de les llars rurals infantils al territori, que passen d’11 el curs passat, a 23, enguany. Això és degut al nou conveni del Departament signat amb les poblacions menors de 2.500 habitants, que possibilita que este alumnat puga restar a l’escola del seu poble des d’infantil 1. En este sentit, Perelló apunta que “és una mesura important per a combatre la fugida d’escolarització fora del mateix poble, cosa que ha fet que les Terres de l’Ebre tinguen el percentatge més alt d’implantació d’estes llars rurals a les escoles, de la totalitat dels diferents serveis territorials de Catalunya”, que se situa en el 19,3 %.

 

S’abaixen les ràtios a p-3

A més a més, este curs acadèmic s’ha iniciat amb la baixada de les ràtios, concretament al cicle d’infantil 3 (fins ara conegut com a P-3), que passen a tenir un màxim de 20 alumnes per aula respecte dels 25 que hi havia fins ara als centres públics. Tanmateix, la directora dels Serveis Territorials de l’Ebre ha assenyalat que a la ciutat de Tortosa “les escoles concertades també han rebaixat estes ràtios gràcies a l’acord pres a la taula de planificació de la ciutat”. Quant a la resta de ràtios, Perelló determina que “fa molts anys que al territori estem per sota del que marca la normativa”, tal com mostra la gràfica d’esta pàgina.

Núria Caro

Es manté el personal d’atenció educativa

D’altra banda, la directora dels Serveis Territorials d’Educació a l’Ebre ha manifestat que “si bé no s’han pogut mantenir els reforços covid que hem tingut estos dos darrers cursos, ja que l’Estat ha dixat de sufragar-los, el curs comença amb 2.505 docents -25 menys respecte del curs passat-, i gràcies a un programa per a tres anys, es manté el personal d’atenció educativa -tècnics d’educació infantil, d’integració social o educadors socials- en els centres de més complexitat, o s’incrementen els tècnics d’educació infantil per l’augment de les llars rurals a les escoles”.

 

En espera de la versió definitiva dels currículums

Este dimecres han tornat a les aules els estudiants de secundària, batxillerat i cicles formatius. De moment, els centres estan en espera de conèixer la versió definitiva dels nous currículums, que s’implementen als cursos imparells -1r, 3r i 5è de primària; 1r i 3r d’ESO, i 1r de batxillerat-. Estos últims són els que es veuran més afectats directament, ja que s’hauran d’enfrontar a una selectivitat més competencial.

Des d’Educació preveuen tenir la versió definitiva publicada en les pròximes setmanes, però apunten que no hauria de distar gaire dels esborranys amb què s’ha treballat per a preparar el curs. L’objectiu dels nous currículums és aconseguir un batxillerat més competencial, amb més hores d’optatives per a oferir la possibilitat de fer una etapa més adaptada a cada alumne.

 

Educació invertix 2 M€

Pel que fa a les xifres en obres de reformes, ampliació i millora (RAM) i conservació, s’han invertit 497.237 € en un total de 33 actuacions; i en treballs d’aplicacions acabades i en curs, amb una dotació d’1,57 milions d’euros, destaquen les actuacions a l’Escola Sant Salvador de Godall (345.000 €), cosa que ha permès a l’alumnat dixar els equipaments municipals on van estar el curs passat i iniciar el curs al centre educatiu reformat; l’ampliació de les dos aules verticals a l’Institut-escola Agustí Barberà d’Amposta (424.000 €), i l’ampliació de dos aules a l’Institut Julio Antonio (280.000 €).

Núria Caro

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

85 + = 87

Últimes notícies