HomeEducacióCentres educatius apadrinaran per cinquè curs consecutiu elements patrimonials de l’entorn

Centres educatius apadrinaran per cinquè curs consecutiu elements patrimonials de l’entorn

El curs passat, a l’escola Sant Llàtzer de Tortosa van apadrinar el castell de la Suda; a l’escola Sant Roc de Paüls, l’entorn de l’ermita Sant Roc; a l’escola Sant Jordi d’Aldover, la platja fluvial; a la Llorenç Vallespí de Benifallet, les coves Meravelles i a l’Institut Cristòfol Despuig de Tortosa, l’obra de Cristòfol Despuig. Fins a 14 centres educatius del Baix Ebre han participat des del curs 2014/2015 en el programa Apadrinem el nostre Patrimoni, que fomenta el coneixement dels elements patrimonials de l’entorn amb una actitud participativa de la comunitat escolar. I per a este curs, zones escolars rurals (ZER), com Riu Avall (Bítem i Tivenys) o l’escola de Xerta, ja han demanat d’incorporar-se al programa, que es fonamenta en la idea de l’apadrinament o adopció d’un element patrimonial per part del centre educatiu, la qual cosa comporta donar-hi valor i aprofundir en el seu coneixement des del punt de vista històric, artístic, cultural o natural i, alhora, fer que este coneixement siga socialment rellevant; és a dir, que arribe a la pròpia comunitat i a l’entorn de l’escola.

Els elements poden ser vestigis materials, llocs de memòria, elements immaterials o espais naturals. L’antic pont del tren, els Reials Col·legis, la muralla, el mercat… són alguns dels elements treballats durant estos anys per escoles de Tortosa, però l’obra d’autors locals també ha estat un tema recurrent en l’elecció d’alguns centres de la comarca. El desenvolupament d’este programa requerix, per part dels centres, realitzar una sèrie d’activitats entorn de l’element patrimonial escollit, en el marc de les programacions curriculars, tant en espais escolars com extraescolars. Això comporta unitats de programació a l’aula, recerca interdisciplinària, activitats extracurriculars, activitats entorn de l’element i divulgació mitjançant exposicions, via telemàtica o amb altres mitjans.

El Departament d’Ensenyament considera que estos projectes promouen la dimensió significativa, comunicativa, d’acció i de projecció de l’aprenentatge, que permeten situar l’alumne com a subjecte actiu i que en promouen la implicació en el territori i la societat a través d’un concepte de ciutadania crítica i responsable. Per això, poden contribuir a la millora de la qualitat de l’ensenyament del país. A partir d’este curs, 2018/19, el programa Apadrinem Patrimoni és considerat, a tots els efectes, d’innovació pedagògica per part de l’Administració; per la qual cosa, i per a divulgar-ne el funcionament i encoratjar les escoles a participar-hi, es farà una jornada específica, el 6 d’octubre, a l’edifici Betània de Tortosa, on hi ha la seu del Centre de Recursos Pedagògics (CRP) del Baix Ebre. A cada CRP de Catalunya hi ha una persona responsable de la dinamització del programa a la seua zona.

La jornada també vol apropar els centres educatius als museus, associacions i institucions per tal d’establir ponts de col·laboració. La previsió de participació d’enguany és optimista: les ZER Riu Avall i Riu i Serra (Aldover, Benifallet i Paüls), l’Institut Cristòfol Despuig o les escoles de Ferreries, Sant Llàtzer i Cinta Curto de Tortosa i l’escola de Xerta hi han demanat desplegar o continuar els seus projectes.

Redaccio
Redaccio
Periodistes
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

41 + = 48

Últimes notícies