HomeSocietatEcologistes celebren el ‘no’ de l’Estat al moll d’Infosa i qüestionen el...

Ecologistes celebren el ‘no’ de l’Estat al moll d’Infosa i qüestionen el criteri de la Generalitat

La decisió del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (Miteco) de tombar el projecte d’Infosa per a connectar per mar les Salines de la Trinitat amb el port de la Ràpita ha aixecat polseguera.

Des de la Delegació del Govern a les Terres de l’Ebre es mostren preocupats, ja que consideren que posa en perill l’activitat salinera. En canvi, les entitats ecologistes SEO/Birdlife i Ecologistes en Acció celebren la decisió del Miteco, tenint en compte l’impacte que tindria la construcció sobre l’entorn. De moment, la Direcció General de Polítiques de Muntanya i del Litoral de la Generalitat no ha volgut fer declaracions al respecte, així com tampoc ho ha fet Infosa.

“Estem preocupats per la viabilitat de l’activitat econòmica a les Salines i s’ha de tenir en compte que la Punta de la Banya no seria el mateix, tampoc ambientalment, sense estes”, remarca el delegat del Govern a les Terres de l’Ebre, Albert Salvadó. Tanmateix, encara hi ha esperances que el projecte tire endavant. “Ens falta la informació de detall i en parlarem, però espero que es puguen incorporar mesures correctores per a garantir la viabilitat de l’activitat, bé a través de la Barra del Trabucador [com fins ara] bé per via marítima”, remarca.

El projecte presentat al Ministeri ja contenia, però, modificacions respecte al projecte inicial en resposta als informes ambientals de l’Agència Catalana d’Aigua i del Parc Natural del delta de l’Ebre.

Els canvis plantejats incloïen aspectes com una ocupació marítima menor, una major permeabilitat de l’estructura, més garanties ambientals i mesures compensatòries per a protegir les poblacions de nacres i prades de fanerògames marines; però les millores no han estat suficients. La proposta final, ja aprovada per la Generalitat, preveu la construcció d’un moll d’1,4 km, que permetria el transport de sal per via marítima mitjançant una pontona que transportaria els camions carregats de sal fins a la Ràpita, en substitució de l’actual itinerari terrestre a través de la Barra del Trabucador.

“Personalment, confio que la Barra dixe de ser un risc per a la continuïtat de l’empresa”, conclou Salvadó, fent referència a la dependència actual d’Infosa de la Barra per al transport de la sal, l’única via actual.

 

Una decisió “lògica”

Per altra banda, des de SEO/Birdlife aplaudixen el ‘no’ de l’Estat. “És el que ens esperàvem. Ja havíem avisat que l’actuació ens semblava sobredimensionada tenint en compte el context de canvi climàtic, el decreixement que està vivint el Delta i tractant-se d’una zona protegida i pública. Ens sembla lògica la decisió del Miteco”, assenyala Sofia Rivaes, biòloga i representant de l’ONG SEO/Birdlife.

Des d’Ecologistes en Acció consideren que “l’afirmació estatal és contundent: el projecte no es pot executar pel seu impacte en l’entorn”. A la vegada, però, es mostren sorpresos amb la decisió, “tenint en compte els antecedents”. “Per primera vegada predomina l’interès públic del paisatge, ambiental i social davant de l’interès privat. S’ha de valorar molt positivament esta resposta”, assenyala Víctor Álvarez, president de GETE-Ecologistes en Acció.

Les dos entitats coincidixen a apuntar que els va desconcertar que la Generalitat aprovés el projecte.

“Tenint en compte que es parla d’una zona canviant, protegida i d’interès comunitari, fer una obra d’una estructura rígida i assegurar que no hi haurà impacte és molt complicat, i dir que es pot compensar l’impacte o mitigar-lo és una mica agosarat, perquè no saps mai com evolucionarà la Banya. Necessitaria un seguiment molt més específic i el projecte no aportava este tipus d’informació”, apunta Rivaes.

En esta línia, Álvarez expressa que “no dixa de ser curiós que l’estat paralitze el projecte, tenint en compte que l’Administració autonòmica -la primera interessada a protegir els seus paisatges- hi ha donat el vistiplau”.

De fet, Álvarez recorda que en el cas de l’ampliació de l’aeroport del Prat i la conseqüent afectació a la zona del delta del Llobregat, els rols de Generalitat i l’Estat eren invertits.

El setembre de 2021 el Govern espanyol insistia que el projecte complia amb “totes les garanties mediambientals”, tot i que no concretava de quina manera s’assoliria este objectiu, i insistia en la urgència d’aprovar “de manera immediata” l’ampliació de l’aeroport.

En canvi, part de l’Ajuntament de Barcelona es va posicionar en contra del projecte, i la Generalitat es va mostrar prudent i va supeditar l’ampliació a l’aval de la Comissió Europea, que tindria en compte l’impacte ambiental. Precisament per esta falta de suport de la Generalitat, el projecte resta actualment en suspensió.

 

Alternativa zero

Les entitats també reclamen que caldria valorar-se l’alternativa 0 de no actuació com a vàlida, aspecte que destaca l’informe del Ministeri. “En qualsevol avaluació d’impacte ambiental cal tenir en compte l’opció de no fer res. El fet que el projecte no contemple la no actuació és una mancança important”, observa Rivaes. A més, l’informe qüestiona la pervivència de la concessió d’explotació de les Salines de la Trinitat en l’escenari de canvi climàtic actual, tot i que esta no finalitza fins a finals del 2054. En este sentit, Rivaes apunta que “no dixa de ser una activitat industrial dins d’un espai de Xarxa Natura 2000” i Àlvarez considera que “és el moment de qüestionar-nos si l’activitat s’ha de mantenir en este espai o no, així com què passarà amb la concessió”.

Paula Pedrero
Paula Pedrero
Periodista
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

8 + 2 =

Últimes notícies