HomeEconomiaEl Camp i l’Ebre dupliquen el nombre de noves matriculacions de vehicles...

El Camp i l’Ebre dupliquen el nombre de noves matriculacions de vehicles elèctrics en un any

Els vehicles elèctrics i híbrids cada cop són més presents a les carreteres del país. El procés de transició i implementació és lent, a causa de la novetat i l’elevat cost de la majoria de models, però darrerament s’ha accelerat. Previsiblement, este creixement anirà en augment els pròxims anys, tenint en compte l’avenç tecnològic, la necessitat de reduir la contaminació i les noves mesures restrictives que s’han implementat recentment: la taxació i la zona de baixes emissions de Barcelona. Els ritmes, en tot cas, són diferents arreu del territori.

Tot i que la implantació del vehicle elèctric a Catalunya ha estat més tímida que en d’altres països, esta ha sigut constant. Les xifres recopilades per l’Institut Català d’Energia (ICAEN) indiquen que els vehicles elèctrics són una alternativa que cada any pren més força entre els compradors. El 2017 es van matricular 2.613 vehicles elèctrics i 620 vehicles de gasolina elèctrics endollables (a la província de Tarragona, 88 i 36 respectivament), el 2018, 4.072 d’elèctrics i 686 de gasolina elèctrics endollables (a Tarragona, 111 i 45), el 2019, 6.248 d’elèctrics i 666 de gasolina elèctrics endollables (a Tarragona, 239 i 38) i el 2020, 10.826 d’elèctrics, 2.332 de gasolina elèctrics endollables i 138 de dièsel elèctrics endollables (a Tarragona, 328 d’elèctrics, 194 de gasolina elèctrics endollables i 18 de dièsel elèctrics endollables).

A les Terres de l’Ebre, Tortosa és la ciutat on es carreguen més cotxes elèctrics. Així ho revelen les dades d’utilització dels carregadors de vehicles elèctrics de la ciutat, que n’assenyalen una corba creixent des de la posada en marxa del servei. El 2018 (el primer any que van entrar en funcionament) es van activar en 625 ocasions i van ser utilitzats per 76 usuaris; el 2019, es van usar 829 vegades, amb 112 vehicles nous; el 2020 la xifra va assolir les 1.047 recàrregues i 132 vehicles més, i el 2021 s’ha arribat a les 1.600 recàrregues i ja s’han registrat 149 nous vehicles fins a l’inici del setembre. Amb la mateixa progressió, al final del 2021 la xifra superaria les 2.400 recàrregues.

 

Punts de càrrega

Catalunya va tancar l’any 2019 amb més de 20.000 vehicles elèctrics purs circulant per la seva xarxa viària i més de 1.720 punts de recàrrega instal·lats, d’acord amb les dades de l’ICAEN el 4t trimestre de 2019. A més, el territori català ja compta amb 98 estacions de GLP (gas liquat del petroli) i 11 de gas natural vehicular (GNV). A les Terres de l’Ebre, actualment hi ha 25 punts de recàrrega repartits entre els municipis de les diferents comarques del Baix Ebre, Ribera d’Ebre, Terra Alta i el Montsià. Tortosa i Amposta són les dues localitats amb més punts de recàrrega (cinc i cinc, respectivament). Per a conèixer la ubicació exacta d’estos punts es pot consultar el mapa de punts de recàrrega de l’ICAEN (https://xarxarecarrega.icaen.gencat.cat/ICAEN/).

Este auge del mercat de la mobilitat elèctrica ha rebut el suport de l’ICAEN, que ha posat a disposició dels usuaris més de 8 milions d’euros per a impulsar tant la substitució de vehicles amb motor de combustió per vehicles elèctrics, com la instal·lació de punts de recàrrega, ja siga a través de la xarxa pública de recàrrega ràpida o incentivant la instal·lació de punts privats vinculats a empreses o particulars.

 

El preu de càrrega

Gràcies a la xarxa de punts de recàrrega repartits arreu del territori català, ja es poden fer trajectes llargs amb cotxe elèctric. Tanmateix, fer servir punts de recàrrega ràpids pot acabar repercutint en el cost de desplaçament de manera significativa. La manera més econòmica de carregar un cotxe elèctric és fer-ho a casa i aprofitant les hores vall de la tarifa elèctrica, però no tothom disposa d’un garatge o un aparcament privat on poder instal·lar un punt de recàrrega, i això obliga a haver de fer servir la xarxa pública.

Tanmateix, la pujada del preu de l’electricitat de l’últim any també ha afectat els vehicles elèctrics i el cost anual que suposa recarregar-los: carregar un cotxe elèctric és un 135% més car que fa un any. L’informe presentat per l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) recull el preu de l’electricitat a les hores més econòmiques (és a dir, des de les dotze de la matinada fins a les vuit del matí durant els dies laborables i a qualsevol hora els caps de setmana) i el cost en la factura de la llum que suposen les càrregues necessàries per a fer uns 10.000 quilòmetres anuals amb un cotxe elèctric. Seguint estes dues variables, la factura total per carregar el vehicle elèctric el 2021 és d’uns 447 euros, davant dels 190 euros que va costar ara fa un any.

El paradís del cotxe elèctric Tot i liderar el mercat espanyol, les xifres de matriculacions de cotxes elèctrics a Catalunya encara estan lluny dels països més avançats d’Europa, com Noruega, Suècia o Holanda, si bé estos tenen un PIB molt superior al català. De fet, des del 2017 a Noruega es venen més cotxes elèctrics que de combustió, i esta realitat ha fet que des del 2019 hi haja més cotxes elèctrics i PHEV (híbrids endollables que poden circular en mode totalment elèctric) circulant pels seus carrers.

El Govern noruec té l’objectiu que el 100% dels cotxes nous venuts el 2025 siguen elèctrics, i ha posat en marxa una sèrie d’iniciatives per a incentivar la compra de cotxes elèctrics, amb mesures com ara l’exempció de determinats impostos, la disponibilitat d’un punt de càrrega ràpida cada 50 quilòmetres o menys en tot el país, la possibilitat de circular per carrils exclusius per a vehicles de zero emissions o la gratuïtat d’alguns peatges en diverses autopistes de titularitat estatal.

Paula Pedrero
Paula Pedrero
Periodista
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

3 + 4 =

Últimes notícies