HomeSocietatEl futur ferroviari ebrenc entra en una fase decisiva

El futur ferroviari ebrenc entra en una fase decisiva

Se superposen notícies que fan pensar en un avenç en les comunicacions ferroviàries al territori. Algunes són imminents i són un fet, com la instal·lació de l’ample europeu al Corredor mediterrani, inclòs el ramal de Tortosa. Altres, podrien dependre de si la Generalitat aprova o no uns nous pressupostos per a l’any que ve, i inclou una partida per a propiciar el retorn del tren Avant d’alta velocitat de Tortosa a Barcelona -que va ‘desaparèixer’ amb la pandèmia i no ha tornat a funcionar-, tal com han acordat el Govern i els comuns. Un tercer factor de progrés seria a mitjà o llarg termini, perquè tot just ara se n’avaluarà la viabilitat, amb una anàlisi de les possibilitats d’articular una nova línia de tren-tramvia, depenent de la Generalitat, entre Roquetes-Tortosa, l’Aldea, Amposta, la Ràpita i Alcanar.

Obres al corredor

Pel que fa a la instal·lació de l’ample de via europeu a l’eix mediterrani, l’Adif continua avançant en la seua implantació. Ha adjudicat el canvi d’ample entre Vandellòs i l’intercanviador de la Boella, i el subministrament i transport de travesses en diversos trams. La inversió total dels treballs adjudicats ascendix a 20,7 milions d’euros.

En relació amb el tram ebrenc, s’ha contractat el subministrament de 100.000 travesses i subjeccions per a complementar la implantació de l’ample europeu o internacional en el tram entre Castelló, Vinaròs, Vandellòs i la Boella, o substituir les travesses en el ramal de Tortosa, entre altres treballs que representen una inversió de 13,5 milions d’euros i que seran executats per la UTE integrada per Drace Geocisa i Prefabricaciones y Contratas.

La implantació d’ample europeu pot ser especialment beneficiosa per al transport de mercaderies cap a Europa, i més ara que el Baix Ebre i el Montsià viuen un procés de reindustrialització i que empreses com Kronospan pretenen operar amb tren.

El retorn de l’Avant

D’altra banda, les reunions entre els comuns i el Govern de Catalunya per a aprovar els pressupostos de la Generalitat de 2023 continuen avançant, i esta setmana s’ha produït una trobada en què s’han tractat els temes relacionats amb la mobilitat. Segons un comunicat de premsa emès per Movem Terres de l’Ebre, aliat d’En Comú Podem, és en este espai de negociació en què s’ha acordat el retorn del tren Avant entre Tortosa i Barcelona, tan reclamat pels agents econòmics i socials del territori i per entitats com Trens Dignes o Diàspora Ebrenca.

En este sentit, Jordi Jordan, diputat dels comuns i coordinador de Movem, ha celebrat que, tot i que l’acord global dels pressupostos amb ERC encara està “lluny”, s’haja avançat en matèria de mobilitat i s’haja acordat la recuperació d’este tren. “Ho ha d’assumir el Govern de l’Estat, que ens consta que està totalment disposat, si la Generalitat també destina la seua part de recursos econòmics, els quals ara hem aconseguit que es materialitzen en este acord en l’àmbit català”, ha valorat Jordan. Segons Movem, fa tres anys, quan este tren, que es va posar en servei per primera vegada, tenia un cost de 2,5 milions d’euros anuals. En realitat, tot i la transcendència que era la primera vegada que les Terres de l’Ebre accedien a l’alta velocitat, només va funcionar un mes i mig. Al principi, per la pandèmia. Després, sembla que per la inacció de Renfe i la falta de fermesa de la Generalitat, que encara que públicament reclamés a l’Estat la recuperació, té competències en la programació de serveis de mitja distància. Este dijous, des de Tortosa, el secretari general d’Infraestructures del Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma), el català Xavier Flores, va admetre que s’està negociant amb la Generalitat la reactivació de l’Avant.

Quant a altres temes de mobilitat, Jordi Jordan també ha volgut destacar un acord per a iniciar el disseny d’un servei d’alta velocitat catalana, que serviria per a connectar internament el país, aprofitant les infraestructures existents però amb trens propis de Catalunya, els quals comptarien amb les línies Lleida-Figueres i Tortosa-Tarragona, entre d’altres.

El tramvia del futur

Jordan també va recordar que l’any passat ja va aconseguir en l’acord de pressupostos de 2022, la realització d’un primer estudi per al tren-tramvia de l’Ebre. En este sentit, Ferrocarrils de la Generalitat acaba d’anunciar l’adjudicació de la redacció de l’estudi de factibilitat d’una nova línia de tren-tramvia a les Terres de l’Ebre, que connecte amb una freqüència inferior als 15 minuts, Roquetes-Tortosa amb l’Aldea, Amposta, la Ràpita i Alcanar. Els comuns també reclamaven en concret la connexió amb els polígons Baix Ebre i Catalunya Sud.

La longitud aproximada seria de 41 quilòmetres i es preveuria la intermodalitat i la connexió amb altres serveis ferroviaris a l’Aldea. L’estudi té un termini de redacció de vuit mesos i s’ha adjudicat a Ayesa Enginyeria per 88.200 euros sense IVA. Ha d’incloure una estimació del cost d’execució del projecte, una anàlisi de la demanda potencial i la proposta d’explotació del servei.

O.M.J
O.M.J
Periodista
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

1 + 3 =

Últimes notícies