Les clementines de les Terres de l’Ebre són una varietat de la família de les mandarines que tenen diferents subvarietats: alguna més primerenca, com la clemenules, i altres més tardanes, com la hernandina. Aquesta és una de les curiositats d’aquests cítrics amb certificació de qualitat que en Federic Tarazona, president de la IGP Clementines de les Terres de l’Ebre, desvela al vídeo de la campanya En ruta! Amb en Pep Nogué dedicat a aquesta IGP.
En ruta! Amb en Pep Nogué és una iniciativa de la Federació Catalana DOP – IGP composta per una vintena de vídeos protagonitzats pel cuiner, gastrònom i comunicador Pep Nogué, cadascun dels quals està dedicat a una Denominació d’Origen Protegida (DOP) i Indicació Geogràfica Protegida (IGP) de Catalunya.
Es tracta d’un contingut audiovisual que té com a objectiu donar a conèixer els aliments de qualitat catalans, la importància del seu cultiu i elaboració per a la gestió del territori i la rellevància de consumir bons aliments a la taula. Els vídeos, amb un to amè i desenfadat, desvetllen tots els detalls sobre el cultiu o elaboració, les característiques i curiositats de cadascun d’aquests aliments tan arrelats al territori i que són productes autòctons, excepcionals, únics i oficialment reconeguts per la Unió Europea per la seva alta qualitat.
“Soc un enamorat del nostre territori i del seu patrimoni gastronòmic, la realització d’aquests vídeos l’he gaudit intensament perquè m’han permès conèixer de ben a prop què i qui hi ha darrere dels productes amb DOP i IGP catalans. He trepitjat camps de cultiu, visitat obradors, compartit estones memorables amb els productors i, sobretot, he conegut maneres de fer plenes de tradició, sistemes de producció respectuosos amb el medi ambient, sostenibles i d’una qualitat excepcional. És un goig poder participar en projectes com aquest que ens apropen, no només als nostres aliments, sinó també a la cultura i el saber fer dels pagesos i pageses del nostre país, perquè no ho oblidem “sense pagesia, no hi ha cuina”, destaca Pep Nogué.
Cada càpsula consta d’una visita a peu d’explotació, d’obrador, fleca, formatgeria, corral… mentre el gastrònom manté una conversa desenfadada amb els protagonistes de cada episodi que expliquen la feina i sistema de producció que hi ha darrere de les diferents DOP i IGP, i que finalitza amb l’elaboració d’una saborosa i original recepta on el protagonisme el pren cadascun dels aliments amb aquests segells.
Josep Pere Colat, president de la Federació Catalana de DOP – IGP, explica: “El principal objectiu de la Federació és apropar i donar a conèixer els productes amb certificació de qualitat als consumidors, és a dir, fer-ne divulgació. Amb aquesta campanya els camps i els obradors entren a les llars catalanes per descobrir molts detalls i curiositats d’aquests aliments que de ben segur desconeixen”.
La campanya es va iniciar el 6 de novembre i s’allargarà fins al 2024. Des dels perfils socials de la Federació Catalana de DOP – IGP s’anunciarà la publicació de cadascun dels vídeos, els quals es podran veure íntegres al canal YouTube de la Federació.