HomeEducacióEl Govern quadruplica aquest curs els ajuts del 100% de menjador per...

El Govern quadruplica aquest curs els ajuts del 100% de menjador per a l’alumnat vulnerable

El Govern ha quadruplicat aquest curs 2023-2024 els ajuts del 100% de menjador per a l’alumnat vulnerable. Ho ha explicat la consellera d’Educació, Anna Simó en una intervenció a la Comissió d’Educació del Parlament.

L’increment es deu a l’aplicació d’un nou llindar per a la concessió d’aquestes beques que s’ha acordat amb consells comarcals i entitats municipalistes. Suposarà que els 56.000 ajuts que es concedien al 70% del servei passen ara a ser del 100% del cost. La consellera també ha indicat que la detecció d’alumnes amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE) gairebé s’ha triplicat en els darrers dos anys passant del 7% al 24%. A més, ha anunciat que ja s’han usat el 72,2% dels vals escolars.

Amb to conciliador i molta concreció, Anna Simó ha exposat les dades d’inici de curs davant els grups parlamentaris. La consellera ha assegurat que “l’educació és el servei públic més important de l’estat del benestar” i ha remarcat que cal garantir la igualtat d’oportunitats entre tots els alumnes.

En aquest sentit, ha explicat que el nou llindar per a la concessió d’ajuts de menjador escolar suposa “més suport a l’alumnat vulnerable”. Alhora, ha apuntat la consellera, “aportarà una major tranquil·litat a les famílies i als ens locals”, molts dels quals en determinats moments havien de complementar el 30% de l’import per ajudar a aquelles famílies que no podien fer-hi front.

Aquesta modificació dels llindars suposa que, per primera vegada, s’han atorgat més ajuts del 100% que parcials, i que un 76% dels ajuts sol·licitats s’acaben concedint. Alhora, aquesta mesura corregeix l’impacte de l’increment de preu del servei de menjador escolar en aquelles famílies més vulnerables.

Es triplica la detecció d’alumnat NESE

En aquesta mateixa línia, Simó ha destacat la importància de detectar de forma precoç els estudiants amb necessitats especials i ha remarcat que aquest curs 2023-2024 el percentatge d’infants amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE) comptabilitzats s’ha enfilat fins al 24%. Aquesta dada suposa gairebé el triple del curs 2021-2022, el primer en què va començar a aplicar-se el nou decret d’admissió i el pla contra la segregació escolar.

“Aquesta detecció precoç és el que cal garantir per a fer una distribució equilibrada de l’alumnat i així disminuir els índexs de dissimilitud perquè el nombre d’alumnes NESE vaja repartint-se”, ha detallat. El curs vigent s’han detectat 27.000 alumnes amb necessitats socioeconòmiques, 6000 més que l’any anterior.

En aquest sentit, ha destacat que el pressupost per atendre alumnat vulnerable s’ha duplicat, arribant a 80 MEUR i ha assegurat que la voluntat del Govern és que la partida seguisca creixent en funció dels escenaris pressupostaris futurs. “Catalunya ha passat de ser uns països europeus amb més segregació a implantar polítiques efectives”, ha apuntat la consellera que ha considerat que avaluant i aplicant millores es pot arribar a “erradicar la segregació en pocs cursos”. Simó ha apostat per continuar ampliant el Pla Educatiu Entorn i ha assegurat que els centres que en formen part registren una “millora no opinable” de les competències bàsiques.

Ja s’han usat el 72,2% dels vals escolars

La consellera també s’ha referit als vals escolars que el Govern va impulsar per ajudar les famílies a fer front a la despesa de material escolar i ha detallat que segons dades del departament d’Economia ja s’han activat el 90,8% d’aquests. Alhora, ha concretat que el 72,2% dels mateixos ja s’han fet servir.

El diputat de Junts Francesc Ten ha parlat d’aquesta qüestió i s’ha preguntat si calia que aquestes ajudes fossen “universals“. Ha obert la porta que aquests diners es destinen directament a les escoles, perquè puguen emplear-los per adquirir material.

Nou protocol contra les violències

Simó també ha explicat que enguany entrarà en funcionament el nou Protocol de violències, que unificarà els diferents existents. Ha indicat que ja s’han començat a fer les sessions formatives als referents de benestar emocional que aquest curs començaran a treballar a les escoles i instituts en el marc del nou protocol contra les violències. “Ahir se’n va fer una al Baix Llobregat i en les pròximes setmanes s’aniran duent a terme als diferents serveis territorials”, ha dit. Respecte al nou Registre de Violències contra l’Alumnat (REVA) per a combatre l’assetjament, ha remarcat que l’objectiu no és afegir “un nou procés burocràtic” per als centres, sinó “reduir la pressió” que aquests tenen i simplificar el procés.

En matèria d’educació sexual, la titular d’Educació ha detallat que la conselleria està treballant de forma transversal amb altres departaments perquè aquesta qüestió tinga presència a les escoles i institus des de la primera infància. “L’educació sexual integral és una eina per prendre decisions fonamentades sobre el propi cos i per generar una relació positiva basada en respecte i igualtat amb l’altre”, ha recordat la consellera. Simó ha avisat que els darrers decrets curriculars ja l’han incorporat com un aspecte transversal, de forma que els centres i tots els docents han de traslladar-la a les seues matèries i documents.

En aquest context, també ha explicat que aquest curs s’iniciarà un procés participatiu per definir els recursos del futur Pla de drets sexuals i reproductius i desplegar el model d’educació sexual del país compartit amb Igualtat i Feminismes.

Tallers sobre l’ús del català i una plataforma de continguts didàctics

La consellera ha recordat que el passat mes de juliol es va presentar el Pla d’enfortiment de la llengua catalana en el sistema educatiu per augmentar el seu ús i convertir-la en la llengua de relació i de referència de la comunitat educativa. “És una qüestió social i d’igualtat d’oportunitats perquè quan l’alumnat acabe l’educació obligatòria puga dominar tres llengües i l’aranès a l’Aran”, ha dit Simó.

Ha avançat que aquest curs 800 centres més es formaran en tallers sobre l’ús del català i s’imposaran noves accions de promoció de la llengua. “Crearem una plataforma de continguts audiovisuals en català que posarem en marxa a la tardor perquè les famílies, els alumnes i els docents puguen disposar de material didàctic confiable en vídeo i àudio i format interactiu”, ha anunciat.

El diputat de la CUP Carles Riera ha advertit a la consellera que “el català és una llengua en retrocés en el seu ús a l’àmbit educatiu” i ha exigit “mesures d’intervenció política d’emergència i no polítiques de liberalisme lingüístic”.

Abandonament escolar i mals resultats

La consellera ha assegurat que aquest curs disposarà de “més mestres que mai”. De fet, la plantilla docent és de 81.335 dotacions, un total de 1.190 més que a l’inici de l’anterior. Ha destacat la reducció de ràtios que ja va començar a implantar-se l’any passat que contribuirà a millorar l’atenció que reben els nens i les nenes i també ha celebrat que l’escolarització d’alumnes de 0 a 3 anys haja augmentat un 8,8%, en part, gràcies a la gratuïtat de l’I2.

Amb tot, ha dit que se continuaran desplegant mesures de compensació en competències bàsiques com la lectora o les matemàtiques. A més, ha assenyalat que el departament està treballant amb la Junta Central de Direccions per donar-los orientacions per millorar alguns d’aquests aspectes, sempre respectant l’autonomia de centre.

Paral·lelament, el departament continuarà desenvolupant el Pla pilot de millora de les biblioteques escolars. S’ha començat a 50 centres per fomentar l’hàbit lector i revertir la davallada de biblioteques de centre que s’ha produït des de la pandèmia quan moltes van traslladar-se a l’interior de les aules de cada curs. des de la pandèmia que van passar a ser a aula.

A més, Simó ha recordat que per primera vegada Educació compartirà amb els ajuntaments les dades d’abandonament escolar dels alumnes per fer seguiment dels casos prematurs i afavorir les segones oportunitats.

En un altre ordre de coses, ha explicat que el Consorci d’educació de Barcelona ha posat en marxa un programa pilot per a l’alumnat nouvingut que es basa en la creació d’aules d’acceleració. “Són espais on els estudiants poden adquirir les competències bàsiques en català i castellà” prèviament a la seua arribada a l’escola. Simó ha dit que aquesta experiència es podria estendre a d’altres punts del territori.

L’oposició demana més inversió i revertir les retallades

Precisament els mals resultats de les proves de competències bàsiques, la baixa comprensió lectora dels alumnes catalans i també l’abandonament escolar, han estat alguns dels aspectes més criticats per part d’alguns dels grups parlamentaris que han participat en la comissió.

Esther Niubó (PSC) ha aplaudit el tarannà conciliador de la consellera, però ha assegurat que aquestes són assignatures pendents que cal resoldre. Ha reconegut que el sistema educatiu català a demostrat ser resilient, però ha dit que necessita més recursos. Per això ha apostat per destinar el 6% del PIB català a aquest àmbit. Alhora ha estès la mà als republicans per tirar endavant un pacte per reforçar el sistema educatiu amb diàleg amb la comunitat educativa i el món local.

Joan Carles Gallego, d’En Comú Podem, s’ha sumat a la reclamació de la inversió del 6% del PIB en educació, i ha demanat a la consellera que “materialitze” el seu canvi d’actitud revertint les retallades de 2020 i recuperant els acords que van signar-se en les meses de negociació.

El diputat de Vox Manuel Acosta ha assegurat que el model d’escola catalana és “lamentable” i es troba a l'”UCI” i ha preguntat a Simó com es treballarà per donar resposta als mals resultats o a altres problemes com l’increment de casos d’assetjament o la persistència de mòduls prefabricats en alguns centres.

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

Últimes notícies