HomeSocietatEl Museu del Ferrocarril de Móra la Nova incorpora dues locomotores històriques

El Museu del Ferrocarril de Móra la Nova incorpora dues locomotores històriques

El Museu del Ferrocarril de Móra la Nova ja compta amb una col·lecció important d’unes quaranta peces de tren real que abasta des de finals del segle XIX fins a l’actualitat. Dins d’aquesta col·lecció ja fa anys que hi ha unitats tan emblemàtiques com les locomotores de vapor del tipus Bonita i Mikado. I fa uns mesos es va recuperar la que ja és la locomotora de vapor en funcionament més antiga de Catalunya en funcionament, la Cuco, que va ser restaurada pel mateix Museu. Ara aquesta col·lecció s’amplia amb dos noves peces històriques de gran valor cedides per la Fundación de los Ferrocarriles Españoles (FFE). Es tracta de la coneguda locomotora de vapor “La Garrafeta” i una màquina elèctrica del 1928. La Garrafeta va ser l’encarregada de la tracció del Tren dels Llacs durant els primers anys del seu funcionament fins que una avaria pendent de reparació la va retirar de la circulació.

Aquestes dos locomotores es trobaven ubicades a les cotxeres del Pla de Vilanoveta a Lleida, propietat d’ADIF, sota la custòdia de l’Associació per a la Reconstrucció de Material Ferroviari (ARMF). L’espai que ocupaven ara haurà de quedar lliure per acollir una nova unitat que ha d’arribar en breu des de Suïssa per afegir-se als serveis entre Lleida i la Pobla de Segur, trajecte operat per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. De mutu acord entre ARMF i el Museu de Móra la Nova, la FFE ha autoritzat el canvi d’entitat encarregada de la custòdia, ja que Móra la Nova és l’únic museu ferroviari de Catalunya que disposa de l’espai necessari per acollir les locomotores, si bé és cert que amb aquesta incorporació ja quedarà a límit de la seva ocupació i caldrà anar pensant en ampliar les instal·lacions de cara a un futur creixement.

El Museu del Ferrocarril està treballant en els preparatius pel trasllat fins a Móra la Nova per la qual cosa comptarà amb el suport del Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya, del qual forma part. Amb aquesta incorporació el Museu de Móra la Nova es consolida com a referent en el seu camp a Catalunya, tant per la col·lecció de peces rellevants que acull, com per la capacitat de restauració de material ferroviari. En aquest sentit, la seva tasca ja no es limita exclusivament al material propi si no que ja desenvolupa projectes per a tercers, com per exemple els treballs de restauració de material ferroviari de Ferrocarrils de la Generalitat que ha dut a terme aquests mesos. Tot això complementat amb un atractiu de visitants que s’espera que aviat pugui recuperar els nivells d’abans de la pandèmia i que el converteixen en un dels atractius turístics més rellevants de la Ribera d’Ebre i del seu voltant. Aquesta suma d’activitats lligades amb accions formatives puntuals han permès al Museu començar a estabilitzar diferents llocs de treball com a mostra del potencial del projecte en tant que pol de desenvolupament econòmic i social, a l’espera que en breu es puguin posar en marxa també els primers recorreguts del tren històric turístic en que es treballa entre la Costa Daurada i Casp.

Redaccio
Redaccio
Periodistes
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

3 + 4 =

Últimes notícies