HomeSense categoriaEl tercer trimestre més atípic de la història

El tercer trimestre més atípic de la història

L’últim trimestre del curs acadèmic 2019-2020 ha començat, i ho ha fet d’una manera excepcional: les aules i els centres educatius estan tancats, i els alumnes i professors, confinats a casa. L’única certesa d’este trimestre és que acabarà el 19 de juny, tal com estava previst. I ara toca tant als alumnes com als professors adaptarse a l’educació a distància, que molts desconeixien o estaven poc acostumats.

Blogs, moodles, el Drive, videoconferències, assignar treballs a distància, exàmens en línia i reunions telemàtiques són algunes de les noves ordres del dia, i tots els centres educatius s’han hagut d’adaptar a la situació que ha provocat l’expansió del coronavirus al país. Així doncs, des del Departament d’Ensenyament esta setmana han enviat uns documents específics als centres educatius amb les instruccions que cal seguir i aplicar per als diferents ensenyaments -infantil, primària, secundària, batxillerat i formació professional- “Cal mantenir l’acció educativa mentre es puga amb tasques molt competencials, seguint moltes propostes didàctiques i treballar molt l’impacte emocional amb l’alumnat; així com l’avaluació formativa que tindrà este tercer trimestre”, indica la directora de Serveis Territorials d’Ensenyament a les Terres de l’Ebre, Montserrat Perelló. Això implica que l’avaluació serà positiva per als alumnes, no s’avaluarà tant per com ho han fet, sinó pel que han fet. “Ningú pot suspendre el curs per este tercer trimestre”, detalla Perelló, que matisa que dos terceres parts del curs ja estaven fetes i, per tant, aquells alumnes que ja es veia que ni el primer ni segon trimestre se’n sortiria, no es farà un aprovat general.

Tots els centres educatius estan seguint les ordres d’Ensenyament, adaptant-les a les etapes acadèmiques que impartixen des del centre. La directora de l’escola Carles III de la Ràpita, Vicki Bòria, detalla la metodologia que estan aplicant: tenen uns dies en què els professors proposen diferents tasques als seus alumnes. “Les activitats que enviem són propostes. Cada alumne pot fer-ne més o menys, però almenys una sí que s’ha de fer per a avaluar-la, sempre positivament”, remarca la directora del centre, que afegix que les activitats poden necessitar la implicació d’un dispositiu electrònic -un ordinador o una tauleta-, però també se n’assignen d’“analògiques”, és a dir, que s’hagen de fer manualment. Aquells alumnes de Necessitats Educatives Especials (NEE) o que formen part de l’aula d’acollida poden fer algunes de les propostes que envien els seus tutors, però les obligatòries són les que els envia el professor d’educació especial. Tot i les particularitats en tots els àmbits acadèmics d’este tercer trimestre, cal destacar els cursos clau, aquells que en acabar obtindran un títol i el curs vinent cursaran un altre tipus d’ensenyament. Són els sisès de primària, els quarts d’ESO i els batxillerats, però també els cicles de formació professional. “S’ha de garantir l’avaluació final a tot l’alumnat, però sobretot a estos cursos clau”, afegix Perelló. Tot i que no van poder entregar-se les notes en mà del segon trimestre, les juntes d’avaluació de molts centres estaven fetes. Això implica que les notes del primer i segon trimestre estaven posades i, per tant, “els alumnes de sisè obtindran la nota final a partir de la mitjana d’estes note”, explica Bòria, ja que l’avaluació del tercer no serà la significativa.

Els alumnes de l’IES Ramon Berenguer IV d’Amposta estan realitzant activitats competencials, treballant per reptes i fent classes en línia per tal de continuar la seua formació acadèmica. La promoció que “patix més angoixa del centre és la de segon de batxillerat”, indica Lucrècia Bernaltes, la directora del centre, ja que els pròxims 7, 8 i 9 de juliol s’han de presentar a les Proves d’Accés a la Universitat (PAU) enmig d’un context ple d’incerteses. Segons explica Bernaltes, el temari no es reduirà, serà el mateix, però la selectivitat d’enguany serà “més flexible quant a les opcions que l’alumne podrà escollir en els exàmens”. Això no implica un canvi en els models d’examen, remarca la directora. El calendari acadèmic dels de segon de batxillerat és l’únic que s’ha vist modificat, ja que en ajornar les PAU, el mes de juny s’aprofitarà per a reforçar el temari i les proves. Pel que fa als alumnes de quart d’ESO, este trimestre els avaluaran l’aprenentatge que s’està fent a distància. Detalla que des de l’equip docent “tenen evidències i informació avaluativa” per tal de posar les notes, així com compten amb els resultats de les proves de competències que van sortir el dilluns passat. La directora, però, ha remarcat la feina “importantíssima” que estan fent els tutors, que fan de pont entre els alumnes, les famílies i el professorat.

Quant als cicles de formació professional, el cap d’estudis de l’Institut de l’Ebre de Tortosa, Sisco Besalduch, exposa que l’alumnat i el professorat del centre es comuniquen per mitjà del correu electrònic, l’eina d’emmagatzematge d’arxius compartits Drive i la plataforma d’ensenyança moodle del centre en què es creen espais d’aprenentatge en línia, i s’envien les tasques setmanals. Este és un sistema que utilitzen des de fa anys i que “el 99% dels alumnes ja han fet servir abans”, determina Besalduch. El centre, però, ha hagut d’adaptar aquella part formativa del curs que s’assolia de manera pràctica. Així doncs, si els alumnes tenien la meitat de les hores de les pràctiques que havien de fer, se’ls avaluarà per estes hores; si no arriben a la meitat o no les havien començat, hauran de fer un projecte o un treball per a convalidar-les.

 

Pla d’educació en línia

El Departament d’Ensenyament està treballant des de fa unes setmanes en un pla d’acció “molt ambiciós”, segons Perelló, per a detectar les famílies que disposen o no d’aparells electrònics o connectivitat a la xarxa. Tant des del departament com dels ajuntaments i les direccions dels centres s’han identificat estes famílies ebrenques amb problemàtiques per a seguir l’educació telemàtica i, al llarg d’esta setmana i la vinent, s’implementarà el desplegament de mitjans tecnològics. “A les Terres de l’Ebre cobrirem les demandes del 100% de les necessitats”, indica Perelló, que apunta que la previsió inicial ha baixat, i s’ha situat prop de les 900 famílies, gràcies a la col·laboració dels ajuntaments que han posat a disposició de la ciutadania els seus serveis municipals de wi-fi, com també els centres escolars que prestaran els seus ordinadors. Els cursos clau seran els primers que s’abastiran i després continuaran amb la resta de cursos acadèmics. 

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

+ 60 = 67

Últimes notícies