El Govern ha aprovat esta setmana el Programa de carreteres 2+1 de la xarxa viària de la Generalitat de Catalunya per a reduir els accidents mortals i greus a conseqüència dels xocs frontals. El Programa inclou actuacions per a estendre el model 2+1 a 425 quilòmetres de carreteres convencionals, amb actuacions valorades en més de 660 milions d’euros fins al 2030. Pel que fa a la C-12 o Eix de l’Ebre, un cop definits els trams i impulsats tots els projectes que afecten el tram ebrenc de la infraestructura, hi ha prevista una injecció de més de 110 milions d’euros fins al 2030, segons quantifica el delegat del Govern a les Terres de l’Ebre, Joan Castor Gonell. El primer tram que sortirà a licitació, en les pròximes setmanes, serà el de Tivissa a Móra la Nova (3,3 quilòmetres i 8,6 milions d’euros), i enguany també s’han d’iniciar les obres del tram entre Amposta i Vinallop, amb més volum d’obra i de pressupost (8,2 quilòmetres i 19 milions). “L’acord de govern garantix un calendari i una dotació econòmica”, valora Castor Gonell.
Els següents trams a entrar en obres serien, ja el 2027, Ascó-Flix, Móra la Nova-Garcia, variant d’Amposta i Xerta-Benifallet, per al cicle entre 2028 i 2030 quedarien set trams ebrencs més d’este mateix eix viari: Aldover-Xerta, Xerta, Garcia-Vinebre, Ginestar, Tortosa, Vinallop-Tortosa i Vinebre-Ascó.
Incidint en el risc d’accidents frontals, un dels que més víctimes greus i mortals provoca a la xarxa viària de la Generalitat, el Govern vol reduir entre el 80 i el 100 % dels accidents mortals en els trams de les carreteres del país on s’actuarà.
El format 2+1 consistix a configurar tres carrils de circulació, en què el carril central se va alternant en un sentit i en l’altre, per tal d’habilitar trams d’avançament segurs per als vehicles.
El director dels serveis territorials de Territori a les Terres de l’Ebre, Miquel Alonso, va incidir sobre la importància del 2+1 “en una via prioritària que estructura l’interior de les Terres de l’Ebre”. L’alcalde de Móra la Nova, Jesús Álvarez, s’ha mostrat satisfet del progrés de la tramitació: “Al final se farà realitat la demanda que vam fer els alcaldes, que fa molt de temps que demanàvem una actuació a la C-12. No serà un desdoblament, com reclamàvem, però tindrem una via ràpida i de qualitat que ens connecte amb la capital del territori”. En el cas concret de Móra la Nova, el projecte ha hagut de fer equilibris per a no perjudicar propietaris de finques properes a la carretera: “S’ha establert una trama de vies auxiliars perquè la gent que té finques a la zona no haja d’entrar a la C-12 per a anar a les seues finques”, ha puntualitzat Alonso.
Álvarez va agrair la sensibilitat dels tècnics de Carreteres en este sentit i també va celebrar que s’haja previst una nova rotonda a l’altre costat de la nacional N-420 on ja n’hi ha una, per a diluir “un enllaç perillós i de mala visibilitat”.
Per part seua, el regidor de Mobilitat de Tivissa, Eduard Caballé, va agrair els esforços per a desencallar un projecte que “estava damunt de la taula des de fa temps”: “És molt important per a la nostra comarca i per al territori i si podem evitar accidents, molt millor”.
Reforç de la separació de sentits
Una característica essencial per a la seguretat viària de les carreteres 2+1 és que disposen d’una separació reforçada dels dos sentits de circulació –pot ser mitjana de formigó, o d’altre tipus, senyalització horitzontal (que pot incloure zebrats centrals, pintura vermella o ressalts) o elements d’abalisament. Este model s’inspira en experiències de països capdavanters en seguretat viària com Suècia, i la Generalitat ja l’ha aplicat en trams de la C-55, la C-16, o la C-58, amb resultats satisfactoris.
Addicionalment, el Programa de Carreteres de la Generalitat inclou una línia d’actuació immediata per a reduir el risc d’accidents frontals causats per distraccions. En concret, la Generalitat implantarà en 700 quilòmetres de carreteres, entre este any i el que ve, bandes sonores centrals per a alertar els usuaris de la carretera si envaïxen el carril del sentit contrari. Estes actuacions sumen un pressupost de 2,5 milions d’euros i es faran també al llarg de 133 quilòmetres de la C-12.