“No sabíem les hores que dedicàvem a cada projecte, si ens era rendible o no…El gestor ens portava la comptablitat, però natros no en teníem cap control. Ara ho tenim tot més controlat i treballem la gestió per objectius”. Josep Llaó, de l’empresa de comunicació Globals Design & Development (comunicació a través del disseny gràfic, la programació informàtica i el màrqueting) expressava d’esta manera els dèficits que la seua firma assegura que ha eixugat amb l’ajuda de l’acceleradora d’empreses Ebre Up.
Este programa d’acompanyament, formació empresarial i mentoria creat per a impulsar 10 empreses emergents de les Terres de l’Ebre, ha tancat esta setmana la seua primera campanya després de vuit mesos de treball que, atenent a les opinions expressades per empresaris i mentors en un acte de cloenda a la seu de la Cambra de Comerç de Tortosa, han estat fructífers fins al punt de situar la iniciativa com a referent trencador d’acompanyament a l’emprenedoria i de coordinació entre administracions, en un territori deprimit i especialment afectat per la crisi econòmica sortint.
La iniciativa ha estat coordinada per la Diputació de Tarragona i ha comptat amb la col·laboració de l’Ajuntament de Tortosa, la Cambra i la Universitat Rovira i Virgili, amb el suport d’ACCIÓ, de la Generalitat de Catalunya.
Les deu empreses escollides han tingut accés a 120 hores de formació a càrrec d’experts en àmbits com les metodologies emprenedores, fonaments economicofinancers, fonts de finançament, màrqueting, gestió del factor humà, internacionalització, dimensió tech de l’empresa, aspectes legals, eines de comunicació i presentació de projectes; així coml’assessorament a càrrec de professionals que els han acompanyat de manera individualitzada.
Més acompanyament pràctic
Representants d’algunes de les empreses van emfasitzar en l’acte de cloenda que per a elles ha estat tot “un regal” el suport d’Ebre Up; que els ha canviat en molts casos no només la visió empresarial sinó gairebé la personal. “Jo abans tenia una vida molt desordenada”, va admetre Jordi Curto, de Més que Mòbil (servei global de reparació i assessorament en telefonia mòbil). “He après a gestionar allò important més que allò urgent, i d’esta manera tinc menys coses urgents”, va transmetre a la resta de participants en el programa. El seu mentor el va posar com a exemple de força emprenedora, però va matisar que “de tant en tant cal frenar i analitzar la situació”.
“M’han ajudat a patentar i m’han fet visible al món”, destacava, emocionada, Marian Drago, d’Espai Haruna (ecobotiga i promoció de tallers, classes i teràpies naturals i holístiques per a la salut), candidata als Premis Talent. “Tant de bo això m’hagués arribat abans, quan tot plegat només era una idea”, va afegir. Sí que va lamentar no haver pogut assistir a la majoria de les hores de formació, perquè en tenir un comerç li ha estat molt difícil. Esta va ser, de fet, una de les principals crítiques que se li va fer al programa: la necessitat d’aconseguir una millor accessibilitat a la formació i de disposar de més acompanyament pràctic, més enllà de la teoria.
Fins i tot alguns dels agents, empresaris i mentors van proposar que cada empresa o projecte emergent tinga accés, a diferència del que s’ha fet enguany amb la primera edició, a diferents mentors, en funció de les característiques de cada projecte o de cada necessitat.
Beneficiaris creatius
Es pot generalitzar que els beneficiaris han estat empreses creatives que tenien en un segon terme les qüestions legals, comptables o administratives, com reconeixia Josep Ramon Guallar, de l’agència de comunicació integral Vèrtex Comunicació, o Laia Arrufí, del Celler Arrufí de Batea (celler ecològic que conrea les seues pròpies vinyes i ja exporta a diversos països d’Europa). “Tothom feia de tot i ara hem establert un repartiment de les faenes”, agraïx Laia. Altres empreses necessitaven obrir de bat a bat la porta al negoci en línia, com va explicar Toni Faura, d’Axyt Consultoria (gestió de comunitats de propietaris, assessorament fiscal, comptable i laboral): “El mentor ens ha permès establir una estratègia de fons perquè el negoci per internet supose un percentatge important de la producció”. Al seu torn, Ivan Gas, d’Equipo Madera (innovació en el treball de la fusta), va explicar que la mentoria els ha permés establir una línia de producció de trofeus de fusta personalitzats.
També han begut d’Ebre Up les empreses Comercial Az Azeytun (producció d’olis d’oliva verge de les varietats arbequina i empeltre), Naturebre Export (producció, manipulació i exportació de cítrics amb 150 pagesos associats i exportadors a Alemanya, França i països de l’est i escandinaus) o Treematernity (firma que ha desenvolupat i patentat un producte per a l’assistència a l’embaràs i al part).
Els mentors participants en l’acceleradora van posar-la també en valor com una eina imprescindible d’acompanyament: “De vegades una bona idea no és suficient”, es va exposar. Algun d’ells també va afirmar que li havia faltat temps per a aportar més coses a l’empresa que ha assessorat. Per tant, que la part més pràctica ha quedat curta va ser una de les principals crítiques fetes a una iniciativa que, tot i això, ha estat molt ben valorada i ja compta amb el compromís de l’administració, si més no de l’Ajuntament de Tortosa i de la Diputació de Tarragona, per a convocar-ne noves edicions i dotar-les de contingut a partir de les valoracions de la que ha estat la primera experiència d’estes característiques a l’Ebre. Així ho van anunciar el diputat delegat de l’Àrea d’Emprenedoria de la Diputació, Joan Josep Malràs, i el tinent d’alcalde i regidor de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Tortosa, Emili Lehmann