El Museu del Ferrocarril a Móra la Nova té una nova peça a la seva col·lecció. Es tracta d’un vagó dels anomenats tremuja, amb una capacitat de 36 tones, que a la seva època havia servit per transportar carbó de la mina d’Andorra, a la província de Terol, a la central tèrmica tant d’Andorra com d’Escatron, a Saragossa. Aquesta cessió ha estat possible gràcies a la signatura d’un acord signat entre Endesa Generació i l’Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova.
Aquesta acció s’emmarca en els projectes i iniciatives de Creació de Valor Compartit (CSV) que la companyia desenvolupa als territoris on està desplegant projectes renovables, buscant sempre la integració territorial i el màxim valor socioeconòmic per a les comunitats locals on es troben.
El vagó tremuja PTT 17 pertany a una sèrie inicial de 56 unitats. Les 20 primeres van ser construïdes a Holanda entre els anys 1950 i 1951, eren de bogis de dos eixos cadascun, set d’elles, a més de la frenada automàtica de buit, incorporaven fre de caragol amb la seva corresponent garita guardafrens. Més tard, la mateixa empresa dels països baixos que va subministrar les anteriors, va construir el 1953, un total de 30 tremuges més de les quals sis estaven equipades amb fre de cargol i garita guardafrens a més del fre automàtic de buit. També, aprofitant altres materials, es van construir als tallers d’Escatrón sis tremuges de característiques semblants (sense garita guardafrens i dotades de bogis diamond).
Es tracta, per tant, d’una peça d’elevat interès històric, tant des del punt de vista ferroviari, com de la mineria del carbó i, per aquest motiu, el Museu del Ferrocarril a Móra la Nova, gràcies a aquesta cessió, la incorporarà a la seva col·lecció de material rodant. Val a dir, també, que el trasllat de la tremuja fins el Museu ha comptat amb el suport de la Diputació de Tarragona.