EDICIÓ PAPER // El món actual està en constant canvi i transformació i això incidix en tots els àmbits de la vida, i molt especialment en el de l’educació. Cal més que mai que el procés d’ensenyament i aprenentatge guie i capacite l’alumnat a aprendre de manera independent i creativa i a interactuar amb eines tecnològiques que ben emprades són un potent recurs pedagògic. Ens trobem davant un canvi del model educatiu i cal que els futurs docents es formen en l’àmbit de les noves tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement.
El campus Terres de l’Ebre de la URV donarà un pas important de cara a la formació dels mestres del futur este curs 2020-2021, amb la posada en marxa de dos projectes que serviran per a potenciar les competències digitals i tecnològiques dels futurs mestres i professors i també d’aquells professionals que ja estan exercint com a docents. Es tracta del diploma de postgrau en Tecnologies de l’Aprenentatge i el Coneixement, impulsat per la Fundació URV, i de la primera aula RTC (Reinvent The Classroom) vinculada a una universitat de Catalunya.
El postgrau està dirigit a tots aquells graduats i graduades provinents de diferents àrees del coneixement però que tinguen interès a innovar en el procés d’ensenyament i aprenentatge mitjançant les Tecnologies de l’Aprenentatge i el Coneixement (TAC). En este postgrau es proposen les TAC com a eix transversal en el disseny, la programació, la dinamització i l’avaluació de projectes educatius, pedagògics i d’intervenció social de serveis a les persones. I també s’ensenyarà a fer servir estes eines en la gestió d’equipaments, programes i activitats de caire lúdic, social i cultural, adreçats al desenvolupament personal i comunitari i per a realitzar assessoraments, dissenys, i gestions de projectes.
Este postgrau tindrà caràcter semipresencial i s’han programat quinze classes presencials en dissabte de 9 a 13 hores al campus de Tortosa. Entre les competències que l’alumnat haurà d’assolir hi ha l’ús avançat de les TAC, saber gestionar la informació i el coneixement i aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. En total són 30 crèdits i es demanarà que este postgrau servisca per a acreditar la competència digital docent a l’alumnat que el realitze.
L’aula RTC ha comptat amb el suport de l’Ajuntament de Tortosa i forma part del programa RTC, nascut el 2016 i que té per objectiu que l’alumnat desenvolupe habilitats i competències del segle XXI. Actualment, només n’hi ha catorze en tot l’Estat i la del campus Terres de l’Ebre és la primera de Catalunya vinculada a una universitat i la segona de l’Estat després de la Universitat Complutense.
Esta aula, situada al segon pis del campus de Tortosa, està dimensionada per a 25 alumnes i cinc monitors. Es tracta d’un espai multifuncional distribuït en quatre zones diferenciades: Thinking, Design, Maker i Stage (pensa, dissenya, construïx i presenta). La flexibilitat és una de les principals singularitats d’esta aula, ja que permet adaptar-la a diferents metodologies de treball, implementant la interdisciplinarietat, el treball cooperatiu, la interacció de grup i la social adequades a les noves maneres d’aprendre. L’aula RTC està pensada perquè tant els estudiants del nou postgrau Tecnologies de l’Aprenentatge i el Desenvolupament com els dels diferents graus d’educació que s’impartixen al campus Terres de l’Ebre -grau d’Educació Infantil, grau d’Educació Primària i el doble grau d’Educació Infantil i d’Educació Primària que també s’estrena este curs- puguen fer-la servir per a dissenyar seqüències didàctiques innovadores que s’acaben implementant als centres educatius del territori.
Estos dos projectes es complementen amb el Laboratori d’Educació i Tecnologia (ETLAB) del campus ebrenc, un equipament que compta amb unes 150 eines tecnològiques de les quals els estudiants d’educació del campus en testen les possibilitats didàctiques. Esta àmplia oferta formativa i tecnològica ha fet també possible que al campus ebrenc es posés en marxa la primera cooperativa de serveis educatius vinculada a la universitat integrada per estudiants i exalumnes del campus.