EDICIÓ PAPER // Gaudir, observar i aprendre de la natura i de l’entorn que els envolta, prioritzar les activitats a l’exterior, així com al mateix temps descongestionar l’escola. Esta és la fita que s’ha marcat l’Escola Sant Llàtzer de Tortosa, on a partir de la setmana vinent, tots els seus alumnes, des de P-3 fins a sisè de primària, realitzaran una sortida a la setmana fora del centre per a aprendre de la natura que els envolta.
La pandèmia ha obligat a reformular i reorganitzar alguns centres educatius per a adaptar-se i aplicar les mesures de seguretat i prevenció marcades pel Departament d’Educació i de Salut. A l’Escola Sant Llàtzer, però, li han fet un gir a la truita i han estudiat quines eren les propostes que ja feien i que ara, tot i el coronavirus, poden continuar fent. En este sentit, segons explica la cap d’estudis del centre, Anna Panisello, en anteriors cursos ja realitzaven este tipus d’activitat un cop al mes, i ara, després que els xiquets i xiquetes passessen molt temps tancats a casa, des de la direcció han apostat per incrementar estes sortides, que, segons apunta la cap d’estudis, “es faran durant tot l’any”. “Les escoles nòrdiques fa més temps que ho treballen, i tenen més mal temps que nosaltres. Elles defensen que no hi ha mal clima, sinó roba inadequada”, detalla Panisello. Des del centre estan conscienciant les famílies que han de tenir roba adequada perquè amb l’arribada del fred i les pluges, les sortides es continuaran fent.
Estes accions permeten treballar molts àmbits: l’educació física -en els moments que caminen, s’orienten i fan activitats en moviment-, els hàbits saludables, el contacte amb la natura i l’entorn aporten molts continguts de coneixement del medi, també realitzen activitats de llengua i anglès, ja que sempre hi va un especialista que hi participa explicant un conte o fent activitats i jocs, així com es treballa la part artística i de creació en materials naturals.
“Estem davant d’una generació que no coneixen este entorn natural tan ric que tenim i no aprecien els canvis que es van produint, sinó que estan acostumats a la immediatesa, a la televisió i passen moltes hores davant d’una pantalla”, explica Panisello, que afegix “creiem que és important fer-los treballar estos àmbits i que se sorprenguen en coses que, potser per a nosaltres eren habituals, i ara per a ells és desconegut”.
Un altre avantatge que aporten estes sortides, és que cada dia hi ha tres grups menys al centre, fet que descongestiona l’escola, el pati i els espais dels quals disposen per a dur a terme l’activitat lectiva. Més enllà de les sortides, totes les aules tenen habilitades terrasses, la qual cosa els permet fer part de les classes del dia a l’aire lliure.
Enguany, a més, és un curs especial per al centre, ja que es completa la línia educativa, i a final de curs, està previst que surta la primera promoció d’alumnes que finalitzarà sisè de primària.
Amb la nova reorganització i les obres d’ampliació recentment acabades, el centre ha pogut distribuir millor els seus alumnes, que ha passat de tenir nou grups fins a dotze, i això ha reduït les ràtios per aula. Des del centre han apostat per fer grups estables internivell, una fórmula que ja feien servir en activitats d’altres cursos, en què es barregen infants de P-3, P-4 i P-5, xiquets i xiquetes de primer, segon i tercer de primària, i, per últim, alumnes de quart, cinquè i sisè de primària.
Estos primers dies, indica Panisello, “estan anant molt bé: els infants respecten quin és el seu grup, són molt conscients, i s’adapten molt de pressa a les noves situacions”