Investigadors de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) han fet un estudi que conclou que la percepció social sobre la indústria dels creuers és “força negativa”, especialment a partir de la covid-19.
La recerca s’ha basat en l’anàlisi de 34 milions de piulades sobre creuers, utilitzant la tècnica de processament de llenguatge natural combinada amb l’anàlisi de sentiment, un mètode que segmenta automàticament textos en sentiments positius, negatius i neutres.
Els resultats mostren que el sentiment negatiu preval en la majoria de tuits. Els autors conclouen també que la indústria hauria de fer un esforç per reorientar el sector cap a un negoci més sostenible i respectuós amb el medi ambient.
L’equip investigador considera que el resultat és rellevant, ja que si es té en compte que, tal com diu la teoria de l’amplificació social del risc, “un sentiment negatiu persisteix durant molt de temps, fins i tot quan desapareixen les causes originals de la negativitat, la indústria dels creuers encara està en risc de romandre embolcallada per aquesta imatge negativa, fins i tot després que l’amenaça de la covid-19 desaparega”, ha apuntat Babajide Muritala, investigador principal del treball.
A més, l’equip ha observat que les crítiques adreçades a la indústria dels creuers als tuits es basaven en percepcions i estereotips sobre la indústria previs a la pandèmia, amb crítiques com ser focus de malalties infeccioses, per exemple els norovirus, tenir un impacte mediambiental negatiu, navegar amb banderes de conveniència per evitar impostos i lleis, augmentar la mida dels vaixells, entre d’altres, totes centrades en un model de negoci de gran escala.
En les conclusions, també recomanen que es mantinguen alguns dels protocols sanitaris introduïts durant la pandèmia per ajudar a prevenir brots d’altres malalties infeccioses.