Junts ha exigit un traspàs integral de Rodalies i de tots els serveis Avant i Regionals que operen al país per “‘resetejar’ el model ferroviari”. Aquest traspàs “100% català” ha de comptar amb els recursos necessaris i s’ha de calendaritzar en aquesta legislatura. “El que necessitem és fer política ferroviària”, ha insistit el diputat Salvador Vergés en el ple monogràfic sobre Rodalies al Parlament, en referència al fals traspàs pactat entre el PSC i Esquerra, que ens allunya de cap allà on hem d’anar, que és model d’èxit de la mà de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).
El diputat ha denunciat una desinversió en infraestructures a Catalunya per part de l’Estat espanyol de 51.000 milions d’euros, que és “crònica i premeditada”. També ha assenyalat el dèficit d’execució en quinze anys, quan, segons dades de Renfe i Adif, a Catalunya, s’ha executat menys del 25% del pressupostat i a Madrid ha estat més del 150%. “Això són 250 euros per català i 907 per madrileny”, ha concretat.
Vergés ha assegurat que el Govern és submís i feble amb Madrid, i ha recordat que no ha presentat un pla d’acció amb mesures eficients, com va demanar Junts la setmana passada. A parer seu, l’Executiu ha claudicat davant d’una vaga amb biaix polític que ha diluït encara més el traspàs.
En paral·lel, el president ha advertit al president Illa que “no es pot gestionar sense defensar la nació, cosa que ni vostè ni els seus no fan ni aquí, ni a Madrid, ni a Perpinyà”. Per això, li ha retret que hagi trigat vint-i-cinc dies a donar explicacions al Parlament després del desastre de Cunit durant el cap de setmana de Carnestoltes. També ha recordat a la consellera de Territori, Habitatge i Transició Energètica, Sílvia Paneque, que Junts continua demanant la seva dimissió.
Així, ha assegurat que “volem fer fora la Renfe de Catalunya i poder fer política ferroviària per abaixar els temps de trajecte, incrementar les freqüències amb un model que sigui integrat, integral, intermodal, mallat, i policèntric”, lluny del model de Renfe, que és un model radial que satura el trànsit ferroviari a través de Barcelona.
Vergés ha plantejat la necessitat de connectar els vallesos, resoldre els problemes de l’R1 del Maresme i al corredor sud, i de fer “un cop de destral en positiu al mig del país amb l’R3, duplicar la via i fer que sigui un eix vertebrador, que ens connecti amb Europa i que doni cohesió territorial i progrés a les comarques centrals i al Pirineu”.
“Necessitem projectar i planificar amb ànima nacional, autoestima i l’empenta dels pioners catalans, tenint la nació al cor i el país al cap”, ha conclòs.