Un total de 240 talls de carretera, moltes assemblees informatives i diferents tipus d’accions són les que representen els gairebé 5 anys de lluita i reivindicació de la plataforma veïnal Prou! AP-7 Gratuïta Ja. Un moviment que, tal com exposa el seu nom, busca l’alliberament de l’autopista AP-7 per a desencallar un dels punts més congestionats i perillosos del territori: l’N-340.
Després de molts anys de persistència per a evitar que es renovés la concessió de l’autopista al grup Abertis, finalment l’1 de gener del 2020 l’alliberament de l’AP-7 serà una realitat. La via serà gratuïta des de Salou fins a Alacant. “Després de 20 anys recuperarem una via que és nostra. I tot i que demanem moltes altres coses com sortides a altres municipis o un tercer carril, de moment tenim una cosa aconseguida. No podíem sustentar més temps una N-340 amb 24.000 vehicles diaris i un gran nombre de morts”, afirma el portaveu de Prou! AP-7 Gratuïta Ja i president de la Federació de Veïns d’Amposta, Llorenç Navarro.
Esta victòria, però, no és el final de les mobilitzacions, sinó que des de la Plataforma avisen que n’emprendran de noves. Una d’elles, i la que ara mateix tenen sota el punt de mira, és el nou model impositiu més conegut com a vinyeta. “Ens matriculem del primer grau. Ara ens queda fins al 31 d’agost del 2021 per a l’alliberament fins a la Jonquera, i llavors sí que ja serà l’AP-7 gratuïta. Mentrestant, però, ens estem traient el màster, que és la vinyeta”, apunta el portaveu. Navarro afegix també que “hi ha polítics que han tingut com a assessors presidents d’empreses d’autopistes i que han anat, suposem, pel camí d’intentar aplicar un sistema de vinyeta que la gent desconeix i que nosaltres volem desemmascarar”.
Després de la desaparició de l’actual sistema de peatges amb barrera, la Generalitat estudia aplicar una tarifa plana per a circular per les vies d’alta capacitat. Esta taxa, popularment coneguda com a vinyeta, l’haurien de pagar tots els propietaris de vehicles de Catalunya i, segons la Generalitat, aportaria un estalvi de 700 milions d’euros als pressupostos. “Ells l’únic que poden vendre és un paquet tarifa plana perquè estigues content. El que passa és que a Catalunya tenim 350 quilòmetres de peatge a l’ombra que s’estan pagant dels diners de tots. I ara acaba una via molt estratègica econòmicament que pot deixar de donar molts de beneficis a altres de la vora, per això ens volen fer seguir pagant”, apunta Llorenç Navarro.
A banda de la vinyeta, des de la plataforma també estan preocupats per les millores que s’aplicaran a l’AP-7 a partir de l’any vinent, per això consideren que com a activistes haurien de formar part de les Taules de Mobilitat que s’organitzaran per a treballar en altres aspectes de la carretera, entre els quals hi ha alguna de les demandes de l’agrupació veïnal.
La plataforma va nàixer d’un pla participatiu de l’Associació de Veïns d’Amposta per a dinamitzar les Terres de l’Ebre. En aquell moment, al març del 2015, es va assumir que la principal problemàtica del territori era l’alta sinistralitat de la carretera N-340 i que l’única solució immediata era la gratuïtat de l’AP-7. I tot i que al principi estaven agrupats amb un altre moviment de Tortosa, explica Navarro, van ser els de l’associació ampostina qui van denunciar la situació al jutjat i van demanar permís per a realitzar el primer tall. Després en van venir molts més [a la imatge, un dels talls] en diferents punts de Vinaròs, l’Ametlla i Amposta. “Era la forma de mostrar a tothom que seguíem lluitant”, afegix el portaveu de la plataforma.
Ara, després de totes estes accions i havent aconseguit l’any 2018 la desviació dels camions per l’autopista, arriba l’alliberament. El moviment veïnal farà l’últim tall de carretera este dissabte. Serà prop del quilòmetre 1.079 de l’N-340 al seu pas per Amposta. Posteriorment al tall també s’ha organitzat una gala al Museu de les Terres de l’Ebre, a Amposta, on es farà un homenatge als mitjans de comunicació del territori i un repàs a imatges d’estos gairebé 5 anys de reivindicació.