TERRES DE L’EBRE // La Universitat Rovira i Virgili (URV) ha iniciat aquest dilluns el nou curs acadèmic, adaptat a la pandèmia de la covid-19. Al Campus Catalunya de Tarragona, la jornada d’acollida als alumnes de primer s’ha fet a l’aire lliure, amb distància i mascareta. La universitat ha reduït la presencialitat als campus per minimitzar el risc de contagi i ha establert que tots els ensenyaments s’imparteixin en la modalitat de docència mixta –presencial i virtual. Els grups estan limitats a 30 alumnes per aula i s’han instal·lat càmeres perquè les classes es puguin enregistrar o seguir en línia. Els alumnes han d’acceptar una declaració responsable on es comprometen a complir les mesures d’autoprotecció establertes en el pla de contingència de la URV.
El curs 2020-2021 ha arrencat oficialment a la URV amb el principal objectiu de minimitzar el risc de contagi dels 14.000 estudiants i més de 2.000 treballadors. De moment, durant el primer quadrimestre es dona prioritat a la presencialitat en el primer curs de grau per tal d’afavorir l’adaptació dels estudiants de nou accés i a les activitats més difícils de fer de forma virtual, com ara pràctiques clíniques, pràctiques de camp, laboratoris o algunes avaluacions.
Per als estudiants de primer curs i per a assignatures d’altres cursos es poden fer classes teòriques en grups reduïts -amb un màxim de 30 estudiants-, si es pot mantenir la distancia de seguretat d’un metre i mig i l’espai permet ventilació. També es poden fer activitats lectives a l’aire lliure si es manté la distància de seguretat, sempre que el nombre d’estudiants convocats simultàniament al campus no sigui superior a 300.
Tots els ensenyaments dels diferents cicles -grau, màster i doctorat, així com la formació continuada i els ensenyaments conduents a títols no oficials- s’han d’impartir en la modalitat de docència mixta. Amb aquest objectiu s’han instal·lat càmeres i micròfons en 172 aules de les dotze facultats i escoles que permetran enregistrar les classes i ser emeses per als estudiants que hagin de seguir-les des de casa.
En paral·lel, cada estudiant ha d’acceptar una declaració responsable on es compromet a conèixer el pla de contingència aprovat pel Consell de Govern i a complir les mesures d’autoprotecció. El document estableix que els positius per covid-19, així com els contactes estrets de positius i sospitosos, i aquells als quals els han prescrit una PCR, no podran assistir a la universitat i hauran de seguir les classes o la feina a distància.
Les persones que sí que puguin anar-hi han de dur la mascareta, que és obligatòria en tots els espais del campus. A més, tots els estudiants i personal s’han de comprometre a portar un registre de totes les persones amb qui han tingut contacte als campus durant més de quinze minuts, a menys de dos metres i sense mascareta -el que es considera un contacte estret-, i la universitat registrarà les entrades dels estudiants a les aules -mitjançant la lectura d’uns codis QR- per rastrejar els possibles casos.
Un primer dia atípic
Mentre els alumnes de segon, tercer i quart curs ja han començat amb el nou format docent, els estudiants de nou accés tenen aquests dies les tradicionals jornades d’acollida. Al Campus Catalunya, la Facultat de Lletres n’ha fet tres durant el matí de dilluns –un per a cada programa formatiu de grau. Les sessions s’han programat a la plaça de la Concòrdia, on s’han instal·lat cadires amb distància de seguretat. En conjunt hi han anat uns 250 alumnes amb inscripció prèvia.
La degana de la Facultat de Lletres de la URV, Iolanda Tortajada, ha explicat que no volien renunciar-hi i que els semblava important convocar presencialment l’alumnat de primer. “A partir d’ara treballaran en grups dividits, però han tingut un moment per a conèixer-se com a grup”, ha apuntat. A més, el professorat ha intervingut per aclarir dubtes i explicar quina serà la dinàmica de cada assignatura, els continguts i el sistema d’avaluació durant els propers mesos.
Segons Tortajada, malgrat que han hagut d’adaptar les interaccions entre la comunitat educativa i la manera d’ensenyar, han aconseguit mantenir els mateixos continguts i la mateixa qualitat docent. “Tots estem posant molta creativitat a l’hora d’organitzar les assignatures i ens n’estem sortint”, ha subratllat.