Vint dies després de l’activació del desviament obligatori de camions i de la bonificació als residents a l’autopista AP-7, la concentració del trànsit de pesants en esta via ha tingut, com era d’esperar, un efecte tangible, immediat i evident. L’N-340 s’ha buidat gairebé de camions, a excepció d’algun camioner despistat que ja pot ser multat, i el Servei Català de Trànsit, a través del Ministeri de Foment, ja ha donat i difós l’estadística dels primers dies.
En canvi, la possibilitat de circular gratis per l’autopista per als conductors de lleugers que facen viatges d’anada i tornada en 24 hores ha tornat a quedar com diluïda, com ja ho va estar durant tot el debat i la tramitació generats per l’acord històric de fa un any entre Generalitat i Estat. Foment no ha facilitat dades del trànsit de lleugers de setembre que permeten comparar-les amb les dels mesos anteriors. Certament, no és fàcil beneficiar-se d’este alliberament parcial de l’AP-7, que arriba a poc més d’un any perquè s’acabe la concessió a Abertis de Tarragona cap al sud; però és que, a sobre, les administracions implicades no han fet cap esforç actiu per a donar tota la informació als usuaris. Intentem fer-ho des d’esta capçalera, havent recollit els dubtes i experiències d’alguns usuaris durant els primers dies i havent trucat al telèfon d’Autopistes:
Telepeatge
El sistema de pagament del peatge ha de ser el de peatge dinàmic o telepeatge (VIA T), vinculat a un compte bancari. Per a disposar-ne, se’n pot fer la contractació telemàticament, a través de plataformes digitals específiques com Pagatelia, activant un compte amb un saldo mínim de 30 euros, 15 dels quals són per a donar-se d’alta i pagar l’aparell, que cal posar a la zona puntejada central del parabrisa del cotxe. Al cap d’un parell de dies, l’usuari ja rebrà el dispositiu a casa. Des d’este mateix sistema s’abonarà al número de compte l’import del peatge. És a dir, primer figurarà el pagament i després el retorn.
Vehicle lleuger
S’ha de circular amb vehicle lleuger, és a dir, els automòbils que tinguin una capacitat de càrrega útil no superior a 3,5 tones. Això inclou motocicletes, turismes o furgonetes.
Alcanar-vilafranca: anada i tornada en 24 hores
El tram de l’AP-7 que permet beneficiar-se de la bonificació del 100% és el que va des de l’accés d’Ulldecona, Vinaròs i Alcanar (sortida 30) fins al de Vilafranca sud (sortida 42); però, si només es fa un trajecte d’anada dins d’aquest tram, no hi ha dret a bonificació. Per a gaudir-ne, s’ha de fer la tornada abans de 24 hores (i aleshores es bonifiquen els dos imports, el de l’anada i el de la tornada) i exactament entre els dos accessos que es van fer servir en l’anada. És a dir, si s’entra a Amposta i se surt a Tarragona/Valls, s’ha de tornar des de Tarragona/Valls i sortir a Amposta en un període de 24 hores. Si no es respecta això, no serà retornat l’import ni de l’anada ni de la tornada.
Tots els dies i totes les sortides del tram incloses
La gratuïtat, amb les condicions anteriors, és vàlida per a tots els dies de l’any i per a totes les sortides o entrades intermèdies del tram: Amposta, l’Aldea, l’Ametlla, Tarragona, etcètera, fins a Vilafranca.
Vilafranca, per anar a barcelona
Una de les qüestions complexes a tenir en compte se centra a Vilafranca. En el cas que un usuari ebrenc utilitze l’autopista per anar a Barcelona, per exemple des de l’Aldea, a Vilafranca sud ha de sortir i tornar a entrar, perquè (si fa el retorn abans d’un dia) li siga bonificat el tram; però, a més a més, per a tornar a entrar, si ha de fer servir el telepeatge, ha de dixar passar una hora. Com que això és molt poc operatiu, l’alternativa és tornar a entrar immediatament, però sense utilitzar el telepeatge, és a dir, agafant el tiquet corresponent per a després pagar en efectiu o amb targeta al peatge troncal de Martorell. També cal tenir en compte que, en la tornada fins a l’Aldea, cal agafar l’autopista a través del telepeatge, exactament a Vilafranca sud, i no pas a cap altra de les tres entrades de Vilafranca. Si no, tampoc s’aplicarà la bonificació.
Si algú es desviés cap a la C-32, autopista de la Generalitat per la costa, des de la mateixa AP-7, sense haver utilitzat cap sortida de l’AP-7, perdria també el dret a bonificació. Per a més informació o per a casos especials es pot trucar al telèfon de 24 hores d’Informació d’Autopistes: 902200200 o 934927827.
Continuen els talls a l’N-340
Malgrat esta opció de bonificació total, el col·lectiu veïnal AP-7 Gratuïta Ja continua tallant setmanalment l’N-340 per a demanar una autopista gratis per a tothom sense excepcions, i consideren que l’obligació d’adquirir el telepeatge és el primer pas cap a la vinyeta o pagament per ús de tota la xarxa viària.
Els transportistes també han anunciat protestes, que es podrien concretar el mes que ve, contra l’obligació de circular per l’autopista