HomeSense categoriaL’educació especial arrenca amb reptes afegits el nou curs i cap pla...

L’educació especial arrenca amb reptes afegits el nou curs i cap pla específic

EDICIÓ PAPER // El representant del sector de la discapacitat intel·lectual a Catalunya, Dincat, lamenta que prop de 7.300 alumnes amb necessitats educatives especials han començat el curs sense comptar amb un pla concret i específic que garantisca els recursos suficients i el bon funcionament d’estos centres. Segons l’associació, les escoles d’educació especial estan a l’espera que el Departament d’Educació atenga la demanda pel que fa a la dotació extraordinària de plantilla i demana que s’incloga el col·lectiu entorn la transformació i connectivitat digital, del qual va ser exclòs. 

Segons explica la directora de l’Escola d’Educació Especial Verge de la Cinta de Tortosa de la Fundació Mercè Pla, Sara Acosta, abans d’obrir les portes el passat 14 de setembre, van reorganitzar molts aspectes del centre per a garantir les mesures de prevenció i seguretat, “sense perdre de vista l’organització pedagògica”. En este sentit, els 67 alumnes que hi ha al centre s’han distribuït en 11 grups estables de convivència, formats tant per alumnes com pel professorat i personal d’atenció educativa. Estos grups treballen “de manera totalment independent i no entren en contacte entre ells ni a les aules, ni al pati, ni al menjador”, assenyala Acosta. Les ràtios màximes en què es mouen és de 8 alumnes per aula, a excepció del Programa de Formació i Inserció de cuina i càtering (PFI), que en té 10. Els fisioterapeutes, logopedes i psicòlegs atenen alumnes de diferents grups, per la qual cosa “han d’utilitzar unes mesures de protecció addicionals en funció de l’activitat que han de realitzar”, diu. 

Les entrades i sortides del centre es fan de manera esglaonada i per grups, s’han de desinfectar les mans i el calçat, i se’ls pren la temperatura. Quant al menjador, han establert dos torns, on es mantenen els grups estables. És aquí, però, on tenen una falta de dotacions, que ja han fet arribar a Dincat. “Hem sol·licitat una ampliació de personal a l’hora del menjador per a poder garantir la sectorització d’aquells grups amb més necessitats de suport en la higiene i el menjar”, indica la directora del centre. 

Pel que fa a la mascareta, la directora del centre apunta que “alguns alumnes no poden portar la mascareta per les seues característiques físiques, cognitives i/o conductuals”. Això, lligat al transport, on no es poden mantenir els grups estables del tot, preocupava les famílies. Segons explica Acosta, seguint les indicacions de Salut, al transport s’ha aplicat la mesura de la distància de seguretat. 

L’adaptació a la situació generada per la pandèmia del coronavirus ha portat el centre a replantejar-se algunes de les activitats que feien fins ara per tal de minimitzar els riscos. La directora indica que “hem posposat l’activitat aquàtica i la teràpia assistida amb gossos per prevenció”. A més, també han adaptat aquelles activitats presencials i inclusives que implicaven relacionar-se amb altres grups o es portaven a terme amb altres escoles i instituts i les han programat de manera telemàtica. 

L’Escola d’Educació Especial Verge de la Cinta és un dels tres centres educatius ebrencs que haurà de sortir de les seues instal·lacions per a realitzar algunes formacions. És el cas de les activitats pràctiques de cuina del PFI, que l’any passat es feien a la cuina de les nostres instal·lacions. Ara, per tal d’evitar contagis i no afectar la confecció dels menús diaris que es porten a terme, no es poden fer estes activitats. De moment, estan treballant amb Educació i els ens locals i comarcals per a trobar una solució i un espai on realitzar-les.

L’acompanyament emocional tant de l’alumnat com de les famílies continua sent un factor clau per al centre. Segons Acosta, “l’època de confinament va ser molt difícil per a tothom, especialment per a aquells alumnes d’autoregulació del comportament i de la salut”. En este sentit, el retrobament a les aules el passat 14 de setembre va ser “molt emotiu: si normalment després de l’estiu els trobem molt canviats i molt grans, imagina’t ara, després de tant de temps”, determina. 

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

+ 29 = 34

Últimes notícies