HomeCulturaL'Eufònic urbà referma l'aposta per l'experimentació i porta a l'arts Santa Mònica...

L’Eufònic urbà referma l’aposta per l’experimentació i porta a l’arts Santa Mònica l’espectacle ‘Acte de Fe’

CULTURA // La vuitena edició de l’Eufònic Urbà, l’extensió a Barcelona del festival d’arts sonores, visuals i digital-performatives que se celebra a finals d’estiu a les Terres de l’Ebre, referma la seua aposta per l’experimentació i portarà al centre Arts Santa Mònica una dotzena de propostes entre el 4 i 6 de febrer. De fet, el tret de sortida, el dijous 4 de febrer, el marcarà una d’aquestes apostes més experimentals: Acte de fe, una coproducció a cinc bandes entre Eufònic, Fira Tàrrega i Fira Mediterrània de Manresa amb el suport de Convent de les Arts d’Alcover i Konvent.0. Es tracta d’una proposta creada i dirigida pel músic tortosí Carlos Martorell que vol ser una relectura de cançons tradicionals religioses passades pel sedàs del segle XXI, on el mateix Martorell interactua amb Adrià Grandia i Marc Vilajuana.

Una conjunció de tres artistes multidisciplinaris de diferents generacions que se sumen a una intel·ligència artificial i barregen els sons de la viola de roda, el pandero i els sintetitzadors per crear una litúrgia contemporània que indaga sobre la relació entre la tecnologia i les icones mediàtiques. L’actuació es podrà seguir per streaming a través del canal de YouTube del festival, que també es trobarà enllaçat a la pàgina www.eufonic.net.

L’organització ha treballat perquè totes les actuacions es poguessin celebrar amb públic presencial i aforament limitat, finalment no serà possible degut a les limitacions actuals en equipaments museístics. Per aquest motiu, el festival lamenta haver de cancel·lar les actuacions previstes de Ro.e i d’Aurora Bauzà amb Pere Jou.

Sí que s’ha pogut mantenir una selecció de les millors actuacions i propostes experimentals de l’Eufònic ebrenc, recontextualizades per a la seva extensió urbana. És el cas de Lume (folklore gallec electrificat), David Aguilar i Ánder Fernández (cinema-concert, amb sensors i mapejat al voltant de la borrasca Glòria), Ferran Fages y Carme Torrent (dansa i so interactuant amb l’espai i la distància), i Ilaria Sartori i Eloisa Matheu que s’uniran en un diàleg performatiu basat en conceptes com l’ecologia acústica i el retorn social.

Pel que fa a les instal·lacions, que es podran visitar fins al 28 de febrer, cal destacar la del creador multimèdia Tomonaga Tokuyama: Poètica de l’espai algorítmic, comissariada per Arnau Horta. Es tracta d’una instal·lació visual i auditiva fonamentada en la programació informàtica, com tota l’obra d’aquest artista, en la qual a partir d’uns tubs de llum reactius al so, es generarà un flux d’energia invisible, creant ones de so a mesura que topen les molècules d’aire.

Les altres propostes són: Sous les violons la plage, la instal·lació de l’inclassificable duet cabosanroque que convida a la destrucció col·lectiva d’un quartet de corda com a acte de rebel·lió contra el paradigma clàssic que ja vam poder veure al Centre d’Art Lo Pati; Love Synthesizer, orquestra que reacciona al contacte humà, una peça produïda per Eufònic que naix de la col·laboració entre la brasilera Anaisa Franco i el valencià Lot Amorós i que també va estar present al festival; Kilobots, la instal·lació creada per l’artista sonora Lina Bautista en una residència al Laboratori d’Interacció d’Hangar, en la qual va investigar les possibilitats creatives de la programació comparant els algorismes amb el comportament de diferents col·lectius d’espècies animals.

Una menció especial mereix la Sala Sintètica, un escenari virtual on presentaran les seves obres les artistes digitals Anna Carreras, amb una trasposició del paisatge del Matarranya al llenguatge màquina, i Marta Verde, que en Memories Reloaded reconfigura en un format completament nou l’extraordinària experiència que va crear per al Castell d’Ulldecona en la darrera edició d’Eufònic. A més, es reconverteix en instal·lació el joc de miralls acústic proposat pel portuguès Alfredo Costa-Monteiro, a la torrassa del centre d’art, infranquejable per al públic, però que es podrà escoltar des de les escales a partir del segon cap de setmana de febrer.

Redaccio
Redaccio
Periodistes
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

+ 88 = 91

Últimes notícies