Bibiana Porres, nova directora de l’Institut per al Desenvolupament de les Comarques de l’Ebre (IDECE), va anunciar que el 2026, moment en què s’haurà de definir un nou contracte plurianual de manteniment de la via navegable del riu —actualment, des d’Ascó fins a Amposta—, el repte serà allargar-la fins a més amunt d’Ascó i de Flix. “Comportaria unes inversions importants però hi estem treballant”, va dir. Caldria posar en funcionament de nou la resclosa de Flix i fer alguna actuació a l’assut que hi ha a l’altura de la nuclear d’Ascó.
Tot i que el riu és navegable durant tot l’any, l’IDECE només controla i fa el manteniment de la via navegable, dotada de 19 embarcadors i senyalitzada amb prop de 250 boies, entre Setmana Santa i el 31 d’octubre. En este període l’institut, a través d’una UTE adjudicatària, també s’encarrega de la neteja de macròfits. L’ens compta amb dos segadores, dos remolcadors, un gànguil de càrrega, dos pontones i sis embarcacions de motor. L’IDECE també fa vigilància i control d’espècies invasores com el caragol poma i el musclo zebrat, a través d’un servei gratuït de neteja de les embarcacions.
Enguany, l’inici de temporada està marcat per l’alt cabal de l’Ebre, per la qual cosa es demana prudència als usuaris. No és aconsellable la navegació a partir dels 800 metres cúbics per segon. Este dimecres, el cabal a Tortosa s’apropava als 600 metres cúbics per segon. Segons Porres, l’objectiu és el de superar els 35.266 usuaris de l’any passat, que van usar 6.966 embarcacions, 6.219 de les quals van ser piragües.
El delegat del Govern a les Terres de l’Ebre, Joan Castor Gonell, va valorar que “cada vegada més el riu és un motor d’economia sostenible, a través del turisme esportiu i del rem de competició”, i va afegir que encara es vol potenciar més tota esta vessant: “Hem d’aprofitar ara que hi ha recursos, com els fons europeus o els fons nuclears, per a invertir i crear noves activitats que s’adapten al riu que tenim”, va plantejar Gonell.