Lo Pati – Centre d’Art Terres de l’Ebre d’Amposta acollirà durant els pròxims dos mesos el projecte Erres, de l’artista Rubén Grilo, amb una exposició individual i de nova producció que s’inaugurarà el diumenge 29 de maig a les 12 h.
La mostra porta per nom Erres i inclou dos intervencions de nova producció: una peça d’àudio i un grup escultòric. Així, a l’interior de l’edifici, instal·larà una peça d’àudio desenvolupada amb la complicitat de Robert M. Ochshorn.
L’interès compartit entre Grilo i Ochshorn pel fenomen de la parla els va dur a especular amb la possibilitat d’ensenyar a lladrar a una intel·ligència artificial. La peça sorgeix d’una pregunta que Grilo va traslladar a Ochshorn: què passaria si una màquina aprengués a lladrar? “Durant la preparació de l’exposició al Delta, Grilo va visitar un centre de recuperació de gossos on va constatar que molts dels animals rescatats són de caça i són abandonats en finalitzar la temporada; però també que alguns caçadors provoquen encreuaments entre races amb la finalitat de reunir en una mateixa espècie aquells trets especialment atractius per a dur a terme activitats cinegètiques. Totes aquestes reflexions també van desencadenar la concepció sonora de l’exposició“, explica Marc Navarro, comissari de l’exposició.
A Erres, experimentarà amb el buidatge —físic, però no sonor— de l’espai interior del centre d’art. “Percebrem l’espai com a buit, però en realitat no ho estarà. El buit deixa espai a moltes coses, com per exemple, una nova dimensió al so o la nostra presència”, precisa Navarro.
Per contra, a les tres parets exteriors de Lo Pati, Grilo instal·larà un conjunt de peces en forma d’erre que donen continuïtat al projecte Screen Letters (Lletres de pantalla), una sèrie iniciada l’any 2011 en la qual utilitza estructures tubulars d’acer i pantalles de projecció rebregades per dibuixar lletres. L’elecció de la lletra que dona nom al projecte no és casual. La erre, la dinovena lletra de l’alfabet, rebia antigament el nom de littera canina (lletra canina), pel so que fa un gos quan gruny.
El treball que presentarà Grilo és fruit de la seua estada a la residència artística Lo Baladre, al Delta de l’Ebre, el mes de gener passat. Durant la seua residència, en lloc d’anar a buscar la singularitat del territori, Grilo es va interessar per aquells fenòmens que, tot i ser propis del territori, transcendeixen una idea fixada sobre el lloc i posen en valor la mescla i la hibridació com a factors essencials. Segons Navarro, “com a treballadors culturals part de la nostra responsabilitat consisteix a possibilitar altres relats”. “En el cas del Delta és especialment urgent que aquests relats se situen més enllà de la singularitat i el pintoresquisme. Erres s’apropa a la noció de territori com un relat que no es estable i que s’allunya de la idea de puresa”, afegeix.
L’artista empra diverses eines artístiques per a explorar la subjectivitat: com es constitueix, on estan els seus límits, i quina és la seua potencialitat. Molt sovint, el seu treball fa referència als llindars de la percepció. Les seues instal·lacions conviden a revisar la separació artificial entre text i context, entre l’interior i l’exterior, entre l’experiència i el coneixement, entre la informació i el soroll.
“Rubén Grilo entén l’exposició com la possibilitat d’escenificar un pacte amb l’espectador. En les seues propostes la nostra predisposició juga un paper fonamental. Grilo ens proposa un joc que ens convida a revisar els mecanismes amb els quals atribuïm valor o atorguem un significat”, explica Navarro.