HomeCulturaLo Pati trasllada als centres escolars ebrencs un projecte artístic que reflexiona...

Lo Pati trasllada als centres escolars ebrencs un projecte artístic que reflexiona sobre la manca de sediments al Delta

CULTURA // Més de 3.000 alumnes de 26 centres educatius de les Terres de l’Ebre han pres part en un projecte artístic per reflexionar sobre la manca crònica de sediments que amenaça el delta de l’Ebre. La iniciativa, batejada com a ‘Sediments‘, forma part de l’Aula al Pati, una proposta que vol incentivar i explorar les sinèrgies entre l’ensenyament i l’art contemporani, fomentant l’esperit crític. El resultat del projecte es pot veure des d’aquest dijous i durant una setmana a la plaça Mari Chordà, just davant del centre d’art, on s’han situat els bols d’argila que han elaborat els alumnes al terra formant una silueta gegant del delta de l’Ebre. Un joc simbòlic entre la terra i l’aigua necessàries per garantir la supervivència de l’espai.

La idea de traslladar la reflexió sobre la manca de sediments per mantenir el delta de l’Ebre al terreny de l’art contemporani i l’educació va aparèixer amb el temporal Gloria, a principis de 2020, segons ha apuntat el director de l’Aula al Pati, l’artista Alfred Porres. La irrupció de la pandèmia de la covid-19 poc després, però, va obligar a posposar una idea que permetia conjuminar la “crítica ambiental, la reflexió comunitària i la participació”.

Adaptada ara al context actual de la pandèmia, la instal·lació a l’espai públic és la culminació d’un treball que s’ha desenvolupat principalment en centres educatius –des de llars d’infants a escoles d’adults- al llarg de dos mesos. La seva plasmació a la plaça permetrà fer durant una setmana un seguiment de la seva evolució, tal i com passa amb els sediments al llarg del temps.

Porres apunta que s’ha plantejat una proposta interactiva i adaptada a les actuals normes, “senzilla de traslladar i desenvolupar a les escoles” per reflexionar sobre el paper dels sediments en l’equilibri del Delta. Per fer-ho s’ha utilitzat com a matèria primera l’argila per donar forma a bols, com un dels elements més bàsics i universals, des de la prehistòria, per imitar la forma de la conca de la mà i retenir l’aigua. Una idea, abunda, que permetia plantejar el projecte de forma transversal, tant per a nens i nenes de curta edat a ales llars d’infants com a estudiants d’escoles d’adults.

“Metafòricament, tenia el valor que en el cas del bol, l’argila serveix per contenir l’aigua i, en el cas dels sediments del Delta, a l’inrevés: s’inverteixen els papers i l’aigua conté la terra que arrossega i serveix per guanyar terreny al mar i mantenir el Delta viu. És el joc de mirades que hem fet per plantejar la reflexió sobre els sediments”, ha argumentat. Una reflexió que, segons la directora de lo Pati, Aida Boix, els participants difondran a les seves famílies i coneguts, traslladant-los el projecte artístic i el missatge de conservació del Delta.

La iniciativa pedagògica l’Aula a lo Pati, que enguany arriba a la seva novena edició, va nàixer amb la idea d’apropar l’art contemporani als centres educatius, tant als professors i alumnes que en formen part. El plantejament, segons Porres, és presentar projectes “molt participatius i col·laboratius” que transcendeixin la visió pròpia d’un artista i permeti a la col·lectivitat prendre part en l’obra i la reflexió que genera, de forma “distribuïda”.

En aquest sentit, Boix ha defensat també el paper dels centres d’art contemporani, en aquest cas concret de les Terres de l’Ebre, de generadors i transmissors d’opinions sobre l’actualitat i del context en el qual es troben. “La conservació del territori és un dels pilars fonamentals per a nosaltres”, ha tancat.

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

32 + = 33

Últimes notícies