HomeOpinióMarketplace per a un comerç ensorrat

Marketplace per a un comerç ensorrat

Sabem tots que la pandèmia ha fet un mal enorme al comerç, excepte sectors com els de l’alimentació, productes de neteja o farmàcies. Ha passat a tot arreu, i fins i tot a ciutats com Barcelona es veuen moltes reixes de les portes dels comerços que ja no es tornaran a aixecar. Per tot arreu s’han incrementat els cartells de “Es ven” o “Es lloga”.

Les Terres de l’Ebre no en són una excepció, amb la peculiaritat que ha plogut sobre mullat. Ja hi havia a diversos llocs un procés de retrocés, entre ells a Tortosa, la principal ciutat comercial de la zona. Em fa pena recórrer -i no només ara per la pandèmia- el carrer Sant Blai, en altre temps tan comercial i avui tan ensopit.

És de preveure que bona part del comerç tradicional encara anirà més cap enrere després de la pandèmia. Que ningú s’enganyi. Els joves compren cada cop més per Internet i no van a les botigues, línia d’actuació que estan començant a seguir també una part d’adults de mitjana edat, perquè s`hi han hagut d’acostumar amb la nova situació. El comerç que no s’adapti està condemnat a tancar.

Per aquest motiu, les pàgines web dels establiments, les ofertes i serveis per aquesta via seran imprescindibles. Poden vendre no només a nivell local o comarcal, sinó a l’altra banda del món. Avui això no és problema. 

És probable, però, que molts comerços a nivell individual no es vegin amb capacitat de tenir una bona pàgina web a la qual vagin sistemàticament actualitzant, fent ofertes, etc. Però aquí entra l’agrupament i col·laboració d’uns quants o molts establiments. En alguns llocs han creat el que en diuen Marketplace, que consisteix en el fet que una sèrie de comerços, o els de tot un barri o carrer a una ciutat gran, o els de tota una ciutat petita, o els d’un sector, fan ofertes conjuntes. Poden ser fins i tot conjunturals, per exemple, lligades només a una campanya de Nadal.

En alguns casos les que ho fan són empreses de rams diversos, que volen oferir al client paquets integrals. Per exemple, diversos establiments especialitats d’indumentària exterior o roba interior, amb botigues de regals, i de pernils i vins.

Al llarg dels segles, els comerciants han segut en molts casos persones innovadores. Aquestes o altres són fórmules que valdria la pena que se les vagin plantejant. Amb la il·lusió de guanyar mercat, perquè en cas contrari ja no serà “anar fent”, sinó que es juguen la supervivència. 

Daniel Arasa
Daniel Arasa
Periodista i professor de periodisme (jubilat)
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

5 + 2 =

Últimes notícies