EDICIÓ PAPER // D’entrada sembla que explicar les xacres de la nostra societat als infants ha de ser més difícil, sobretot si es tracta de comprendre injustícies que els afecten directament. Al mateix temps, però, és imprescindible la sinceritat de les xiquetes i els xiquets, que en alguns casos, a diferència dels adults, els és més fàcil comunicar-se. Però com parlar de racisme amb infants racialitzats que, des de ben menuts, ja l’han viscut a l’escola o al carrer? Són conscients del que passa? Estes són algunes de les preguntes que es fan des de (Re)Acciona, el grup de treball antiracista de les Terres de l’Ebre, que tot i acabar de sortir a la llum, este estiu ja han organitzat un taller al casal d’estiu d’Atzavara-arrels.
“Som una societat racista com totes les altres societats. I, per començar, ho hem d’admetre”, (Re)Acciona
“El més important de treballar amb infants és que se senten escoltats i, quan això passa, la comunicació fluïx”, explicava la portaveu del grup, Rabha Et taouil. Per això, a través dels jocs i l’intercanvi d’experiències, es posaven sobre la taula conceptes com el racisme, la xenofòbia, els estereotips o els prejudicis. Des de (Re)Acciona explicaven que “el 90% de les situacions que ens han contat els nens i nenes participants del taller han sigut de racisme a l’escola per part de companys i professors. Per tant, treballar a l’escola amb tots els seus agents ho trobem essencial i potent per a evitar el racisme”. La clau, segons esmenten des del grup de treball, és l’educació. “S’ha de partir de la idea que totes les nostres institucions i maneres de pensar són estructuralment racistes. Som una societat racista com totes les altres societats. I, per a començar, ho hem d’admetre. Els prejudicis i estereotips inconscients ens afecten a totes, també les persones que més volen lluitar contra el racisme, incloses les que patixen racisme”, reblava la portaveu. Una de les propostes de (Re)Acciona per a posar fi al problema era establir formació obligatòria sobre racisme estructural i inconscient a les escoles, sobretot dirigida al professorat, així com reflexionar sobre la relació amb el colonialisme a l’hora de crear continguts per a les diferents matèries. “Si aconseguim canviar el clima a les escoles, tenim molt guanyat perquè la nova generació haurà experimentat una manera diferent de viure i veure el món. Les jóvens sovint són les que eduquen els seus pares i avis”, concretaven.
El grup de treball antiracista (Re)Acciona va sorgir com a continuació d’unes sessions que des de l’Associació Atzavara-arrels i SOS Racisme Catalunya van dur a terme per a analitzar la cohesió social a Tortosa. Arran d’estes trobades, dutes a terme els darrers dos anys, abans que esclatés l’estat d’alarma unes
voluntàries van posar en marxa unes sessions de treball per a millorar la convivència a les Terres de l’Ebre i crear iniciatives i tallers al territori. Però amb l’expansió de la Covid-19 i l’entrada a l’estat d’alarma, el projecte es va aturar, alhora que el confinament va servir per a reflexionar sobre la necessitat de centrar esforços en una repressió en concret, escollint el racisme. “No volem que quan es pense en racisme es veja com una cosa llunyana que només passa als Estats Units, sinó que persones de les Terres de l’Ebre també viuen situacions de discriminació per raó del seu origen”, comentaven des del grup. Tot i que tenien programat un primer taller al mes de març, es va haver de cancel·lar per la situació derivada de la Covid-19, posant en marxa fa uns dies la nova activitat al casal d’estiu d’Atzavara-arrels.
Suport a través de les xarxes socials
A través d’Instagram, i sota la premissa que “aquí baix també passa”, el grup de treball antiracista (Re)Acciona fas ús de la xarxa social per a donar a conèixer casos reals de racisme que els mateixos usuaris els fan arribar, als quals els inclouen solucions o respostes creatives. “Volem aportar el nostre gra de sorra no només visibilitzant que estes situacions també passen al nostre territori, sinó donant sortides perquè les persones racialitzades puguen contestar amb creativitat”, esmentava la portaveu.
A través de les publicacions a Instagram compartixen casos com el d’una persona que no podia presentar-se a les oposicions perquè no tenia la nacionalitat, tot i haver cursat la primària, el batxillerat i fins i tot una carrera a centres d’ensenyament de Catalunya. Ara per ara, els objectius del grup de treball recauen a crear empatia i reflexió sobre el racisme a les Terres de l’Ebre, establir un espai segur on les persones migrades i racialitzades puguen explicar i denunciar les seues vivències, i oferir propostes per a ser una aliada antiracista.
Amb la mirada posada en el futur més proper, des del grup de treball antiracista (Re)Acciona treballen per ampliar el grup, organitzar més tallers, publicar píndoles pedagògiques sobre racisme, col·laborar amb altres entitats o grups de treball locals i ampliar el treball amb altres formes d’opressió.