HomeOpinióFirmes setmanarilebre.catPer una alfabetització mediàtica

Per una alfabetització mediàtica

Trobar un quiosc a Barcelona on comprar el diari és estos dies una aventura. Dissabte passat va ser missió impossible pel centre. Als bars tampoc, temorosos que puguin encomanar la Covid-19, malgrat que és una prevenció sense cap mena de base. Aquí, a les Terres de l’Ebre, els quioscos despatxen diaris sense problema, fins i tot durant el confinament. Al lloc on el compro em diuen que soc dels clients més joves que compra premsa escrita, un mal símptoma que s’afegeix a la crisi sistèmica d’un sector que no aixeca el cap des dels inicis de la crisi financera del 2008. En quinze anys es van perdre la meitat de lectors en paper. Tanmateix, durant el mateix període, les versions digitals dels mateixos diaris van duplicar visites.

S’acaba una època, en efecte, si parlem del tipus de suport de lectura. El paper té els dies comptats. I els nostàlgics no en som prou per a salvar-ho. Ens hi haurem d’acostumar. La bona notícia és que el periodisme continua sent més necessari que mai. Durant una situació excepcional com el confinament que hem viscut, la ciutadania ha consumit un 78% més d’informació, el 90% ho ha fet almenys una vegada al dia i el 52% dos o tres vegades, segons el grup de recerca Digilab (URL).

El repte és millorar la manera com ens informem. No cal abundar sobre les fake news ni el factor caixa de ressonància que tenen les xarxes socials per propagar informació i desinformació. Em sembla que tothom ho té prou clar. La clau és el pensament crític, la millora de la capacitat analítica del consumidor de notícies i com posem les bases per a una societat futura ben informada. La resposta és l’escola, una de les institucions que més ha rebut -injustament- durant la crisi sanitària, i el mètode és l’alfabetització mediàtica. Es tracta, ras i curt, de complementar la formació del nostre alumnat a través dels mitjans de comunicació, convertint-los en una eina educativa i, amb l’acompanyament del docent, afavorir la reflexió i el debat. No és cap invent. A les societats on l’educació té un major predicament fa anys que s’apliquen la
recepta.

Albert Mestre
Albert Mestre
Periodista
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

+ 28 = 30

Últimes notícies