HomeEducacióProp de 27.000 estudiants ebrencs tornen a les aules en el curs...

Prop de 27.000 estudiants ebrencs tornen a les aules en el curs “més difícil de gestionar”

Sis mesos després de l’arribada de la pandèmia i el confinament, prop d’uns 26.911 estudiants de les Terres de l’Ebre tornaran a les aules este dilluns 14 de setembre per a encetar un nou curs acadèmic. Serà el curs “més complex que haurem gestionat mai”, titlla la responsable dels Serveis Territorials d’Educació a l’Ebre, Montserrat Perelló, ja que la situació de pandèmia mundial ha requerit més esforços per tal que la tornada a l’escola i els instituts siga segura i amb la màxima normalitat. Uns esforços que s’han traduït en “la dotació pressupostària més gran de la història” en recursos humans, amb la incorporació d’una vuitantena de docents més, i de recursos materials, amb l’objectiu de transformar digitalment els centres educatius i l’educació coneguda com fins ara.

Tot i que Perelló apunta que “estem segurs que el virus entrarà a les escoles”, durant els últims sis mesos Educació i el Departament de Salut han treballat conjuntament per tal d’establir les mesures i els protocols d’actuació a seguir, per a previndre els contagis i establir els passos que caldrà seguir en cas que es detecten casos positius als centres educatius. En este sentit i tal com s’anuncia des de fa unes setmanes, les entrades i sortides dels centres seran esglaonades per tal d’evitar aglomeracions, hi haurà diferents torns de pati i s’ampliaran els torns als menjadors. Els estudiants hauran de portar mascareta a partir dels 6 anys i només podran relacionar-se amb aquells que formen part del seu grup estable -els famosos grups bombolla-. Una sectorització dels alumnes que des d’Educació i Salut apunten que serà essencial per facilitar-ne la traçabilitat dels possibles casos que es donen en els centres. Així doncs, asseguren que és més important que els alumnes només tinguen contacte directe amb els seus companys de classe i no amb la resta de l’escola, més enllà del nombre d’alumnes que hi haja per aula.

Cap grup d’ESO amb més de 30 alumnes per aula

Unes ràtios, però, que tenen l’objectiu de situar-se en els 20 xiquets i xiquetes màxims a infantil i primària, i en el cas de secundària, batxillerat i formació professional es reduiran tant com es puga. Tal com es pot veure en la gràfica comparativa de les ràtios del territori amb les quals marca la Llei d’educació de Catalunya, “les Terres de l’Ebre som un territori que ens situem per sota de la mitjana, ja que tenim molta escola rural”, diu Perelló.

Segons les dades proporcionades per la responsable dels Serveis Territorials d’Educació a l’Ebre, les xifres ebrenques indiquen que un 72% dels grups d’infantil tenen un màxim de 20 alumnes per classe, i un 28% dels grups superen esta xifra; i a primària, el 66% dels grups també se situen en 20 o menys alumnes per aula, i el 34% dels grups en tenen més. En cap dels dos casos, se sobrepassarà la ràtio de 25 alumnes per grup. Pel que fa a la secundària, no hi ha cap grup que supere els 30 alumnes per classe, una situació que no es dona en els ensenyaments postobligatoris -el batxillerat i la formació professional-, que en alguns casos supera esta xifra, tot i que és molt variable en funció de les especialitats escollides pels alumnes.

L’Ebre incorpora una vuitantena de professors

Els recursos humans que anunciava Perelló s’han traduït al territori en la contractació d’una vuitantena de docents més a les comarques ebrenques, que enfila a 2.461 el nombre de professors en plantilla. Una cinquantena són per a fer front als efectes de la crisi del coronavirus, que s’han assignat a aquells centres que superaven els 25 xiquets i xiquetes a infantil i primària i els 30 a secundària. “Amb este reforç de professorat, els centres han pogut fer més grups i reduir les ràtios”, detalla Perelló.

El 75% dels grups d’infantil tenen màxim 20 alumnes per classe

També s’han contractat professionals psicopedagogs, treballadors socials i logopedes que s’incorporaran a les aules d’acollida i reforçaran l’escola inclusiva. Paral·lelament a l’augment de professorat, Educació ha contractat per primer cop cinc educadors socials, que se sumaran als 10 Tècnics d’Integració Social -quatre més que el curs passat-, i els 35 Tècnics d’Educació Infantil -10 més-.

Quant al debat generat els últims mesos sobre si els centres educatius necessitarien més espais o no per tal de continuar l’activitat lectiva aplicant les mesures de prevenció de la Covid-19, finalment, tots els centres educatius ebrencs impartiran les classes a les seues instal·lacions a excepció d’un dels tres centres de formació d’adults: el CFA Ribera d’Ebre, que farà algunes classes a dependències municipals. Segons ha explicat Perelló, el motiu és que als matins es concentra el gruix d’alumnat i per això es faran classes puntualment fora de les seues instal·lacions. Pel que fa als centres concertats, també s’han previst sortides als centres Verge de la Cinta de Tortosa i de l’Escola de l’Àngel d’Amposta.

En cap cas es tancaran les escoles i instituts

Les previsions d’Educació, segons assenyala Perelló, és que els centres educatius no tancaran “ni en el pitjor dels casos”, a diferència del mes de març. Així doncs, tot i que la detecció de casos a les escoles i instituts, així com la situació desfavorable que puga haver-hi als municipis, a la comarca, o a la regió sanitària, “els centres seguiran oberts per a donar servei als fills dels treballadors essencials o aquells alumnes més vulnerables”. En el cas de les escoles rurals, donat que són aules amb un nombre d’alumnes reduït, podria donar-se el cas que en detectar-se casos de coronavirus es tanqués l’escola, “però estarà tancada quinze dies”, ha afirmat Perelló.

Continua la tendència a la baixa d’alumnat a infantil i primària

Tot i que els xiquets i xiquetes d’infantil de segon cicle i primària suposen la meitat de l’alumnat ebrenc -tots dos xifren 14.753 estudiants- cada any el nombre de matriculacions és menor a causa del descens demogràfic que patix el territori. Tal com es pot veure en la gràfica, continua la tendència a la baixa en el nombre de padrons i, per tant, de matriculacions a P-3. “Estem perdent població perquè no hi ha naixements”, argumenta Perelló. Així doncs, enguany, hi ha 4.508 xiquets i xiquetes matriculats a infantil -46 menys que el curs passat-, i 10.245 alumnes a primària -94 menys-. En canvi, a secundària i batxillerat hi ha un lleuger increment d’alumnat. Segons les dades provisionals de les matriculacions hi haurà 7.315 alumnes a l’ESO -118 més que el curs 2019-2020- i 1.663 estudiants a batxillerat -116 més que l’any passat-. A la formació professional s’han matriculat 120 persones menys que el curs anterior, que dixa la xifra en 3.180 alumnes.

L’Àrea TIC i el Pla d’Educació Digital de Catalunya

La pandèmia ha accelerat la implementació del Pla d’educació digital de Catalunya per a la transformació digital dels centres educatius i la formació digital dels professors. El Departament d’Educació té previst dotar de dispositius electrònics 85.000 docents, 300.000 alumnes i 110.000 connexions a Internet.

Educació invertix 3,15 milions d’euros

El curs arrenca amb les obres de rehabilitació i ampliació acabades dels centres Sant Llàtzer de Tortosa, Lluís Viñas i Vinyoles de Móra d’Ebre i Teresa Subirats de Mas de Barberans que han suposat una inversió de 2.229,092 euros, a més de les 25 actuacións d’obres de reforma, ampliació, millora i conservació, amb un pressupost de 921.512 euros, dels quals 450.000 euros han permès la construcció de dos aules a l’Institut escola Agustí Barberà d’Amposta.

Nou Institut d’Estudis Aqüícoles i Ambientals

Una de les novetats d’este curs és la incorporació d’un nou institut. És el cas de l’antiga Escola d’Aqüicultura de l’Institut Els Alfacs de la Ràpita, que des d’este curs s’ha convertit en el nou Institut d’Estudis Professionals Aqüícoles i Ambientals de Catalunya, l’únic centre en tot el territori català i un dels pocs existents a tot l’Estat espanyol on es podran cursar este tipus d’estudis. Entre la resta de novetats també destaquen el nou institut escola El Temple a Tortosa i la nova Escola de Música de Ginestar.

Més estudis postobligatoris a l’Ebre

El curs 2020-2021 incorpora un nou grau superior de Direcció de Cuina al territori, “altament demanat”, apunta Perelló. Este nou grau superior s’impartirà a l’Institut Dertosa de Tortosa, on també s’incorpora a l’oferta d’estudis el Batxillerat Internacional. Des d’este curs també es pot cursar el grau mitjà de Vídeo, Discjòquei i So a l’Institut Sòl de Riu d’Alcanar, així com hi ha un nou programa de formació i inserció d’Auxiliar de Construcció a l’Institut Manuel Sales i Ferré d’Ulldecona.

 

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

+ 72 = 80

Últimes notícies