L’estudi sobre el comerç a Tortosa, realitzat per la Càtedra d’Economia Local i Regional de la URV, posa de manifest una realitat preocupant per a la ciutat: el 73,1 % dels tortosins creu que la ciutat ja no exercix el paper de capital comercial de les Terres de l’Ebre. Una dada que no només reflectix una percepció, sinó una tendència palpable que, si no s’atén de manera urgent, podria tindre conseqüències irreversibles.
Les causes d’esta pèrdua de pes comercial són múltiples, però totes tenen un denominador comú: la necessitat d’adaptar-se als canvis del mercat i als nous hàbits de consum. Tortosa, com a capital, ha sigut tradicionalment un referent econòmic i comercial, però en les darreres dècades ha vist com altres municipis han anat guanyant terreny. La manca d’una estratègia clara per a impulsar el comerç local ha dixat la ciutat tocada. En cinc anys han desaparegut un 20 % d’establiments.
El comerç tortosí es troba, per tant, en una cruïlla. Per una banda, encara hi ha un consum local en sectors com l’alimentació, la moda o la restauració. Però, per altra banda, hi ha sectors estratègics, com la tecnologia i les telecomunicacions -i fins i tot productes culturals, diu l’estudi de la URV-, on Tortosa ha perdut competència. Els jóvens, especialment els de 18 a 24 anys, són els més actius en el comerç electrònic i els que més desplaçaments fan cap a altres municipis per a satisfer les seues necessitats. Això representa una amenaça per al comerç local que cal revertir perquè estos consumidors són els que definiran el futur de Tortosa.