Un total de 56 dels 101 nous trens que RENFE ha encarregat per modernitzar i millorar els combois a tot Catalunya es destinaran a les línies de Rodalies R2, R15 (Riba-roja d’Ebre- Barcelona Estació de França) i R16 (Tortosa/Ulldecona-Barcelona Estació de França), segons que ha explicat el senador tortosí del PSC, Manel de la Vega, en una entrevista a Canal Terres de l’Ebre.
Estes noves unitats en procés de fabricació han estat encarregades a les empreses Alstom, Caf i Stadler i s’aniran incorporant a la xarxa de Rodalies a mesura que es vagen acabant de fer, a partir de finals del 2024 i principis del 2025.
Dels 101 trens nous, 45 serviran per ampliar el parc i 56 seran per substituir models antics: concretament, les sèries 450 i 451 que circulen actualment a Rodalies i també els de mitjana distància, sèries 448 i 470, que unixen les Terres de l’Ebre amb Barcelona. L’operadora espera que un cop en circulació es puguin incrementar els serveis i millorar les freqüències en línies on es necessita i portar-los en doble composicions a totes les línies.
Els nous trens disposaran de wifi, endolls USB i més espai per a bicicletes i cotxets infantils. Les plataformes són més baixes, a nivell d’andana, fet que farà millorar l’accessibilitat i 12 portes per banda. Això farà que la pujada o baixada dels vagons sigui més ràpida. A més també tindran més capacitat i podran transportar fins a 900 viatgers, davant dels 600 o 700 actuals.
La incorporació d’aquests nous trens permetran assolir un dels objectius marcats al Pla de Rodalies que, en el seu horitzó, preveu la mobilitat de 600.000 viatgers diaris en els serveis de Rodalies de Catalunya, un 50 % més que en l’actualitat.
Corredor del Mediterrani
El senador De la Vega també ha valorat les millores que s’executen a les infraestructures del corredor del Mediterrani on “s’han invertit centenars de milions”, ha remarcat en l’entrevista a Canal Terres de l’Ebre. Les obres del tram entre Tarragona i Castelló van començar ja fa més d’un any i consistixen en l’adaptació de vies de l’ample ibèric a l’ample internacional (la primera vegada que es fa a l’Estat espanyol). Les previsions del Govern de l’Estat és que les obres del corredor del Mediterrani estiguen del tot enllestides l’any 2030.