Segar i cantar és una presentació pública en un format expositiu del projecte Garba, una plataforma d’investigació col·lectiva i experimental que a partir de processos productius del Delta de l’Ebre —com ara el cultiu d’arròs i de mol·luscs o la construcció de barraques— proposa tècniques d’aprofitament i de generació de materials. Garba és un projecte de recerca iniciat al setembre de l’any 2023 al Delta de l’Ebre i codirigit per Sara de Ubieta, David Bestué i Marc Navarro. El projecte té per objectiu reivindicar la importància de la investigació artística, més enllà del resultat final d’una obra, com es fa habitualment. Per aquest motiu, a principi d’estiu ja es va fer una primera presentació de la recerca a la residència d’artistes Baladre —que gestiona Lo Pati al Delta de l’Ebre— amb una selecció primerenca de materials i documents de treball dels tres impulsors del projecte. Ara, l’exposició amplia el relat i incorpora artistes col·laboradors per donar una nova dimensió a la recerca.
Barrets i escultures
L’artista Sara de Ubieta hi presentarà un nou estadi de la seva recerca sobre les fibres vegetals i el seu ús en el disseny. A partir d’una breu estada de recerca realitzada al Museu de la Pauma de Mas de Barberans, de Ubieta ha realitzat una nova sèrie de peces d’indumentària a partir de l’estudi i l’experimentació amb fibres de cultiu local com ara el borró o la ginesta. A més a més de presentar les seves pròpies creacions, de Ubieta ha col·laborat en aquesta ocasió amb els dissenyadors Jordina Bravo, Beatrice Oettiger y Tim Johnson. Per tant, ha volgut compartir la recerca amb altres creadors que desenvolupen un treball vinculat al disseny amb fibres vegetals.
Per la seva banda, l’escultor David Bestué presentarà una nova fase de la seva recerca escultòrica realitzada en el marc de Garba. Si el treball de Bestué es caracteritza per l’ús de materials polvoritzats que esdevenen la matèria primera de les seves escultures, en aquest cas Bestué recorre a un seguit de materials que trobem dispersos en el paisatge deltaic i els integra en una sèrie de peces en procés. Les crostes de musclo i les ostres triturades, el fang o la farina d’arròs, esdevenen materials constructius per a un seguit d’escultures que fan referència al cos humà i que es presenten seguint l’estructura d’un jardí d’escultures. Bestué entén aquestes escultures com un material viu i en evolució. Així en cada nova presentació les escultures es presenten lleugerament modificades o són novament revestides.
Projectes d’edició
En el context de Segar i cantar, Garba engegarà dos projectes d’edició. El primer projecte consisteix en l’edició d’una sèrie de sis pòsters que s’han concebut com un espai de diàleg entre creadors i col·lectius que operen des de les Terres de l’Ebre. Cadascun d’aquests pòsters recollirà la transcripció d’una conversa entre un artista i un col·lectiu i, a mes a mes, una peça gràfica desenvolupada pel mateix artista a partir d’aquest intercanvi. Aquestes converses s’editaran mensualment des de l’octubre fins al mes de març de 2025. Al llarg d’aquests sis mesos Lo Pati esdevindrà el punt de difusió d’aquestes converses que es distribuiran de forma gratuïta.
El segon projecte d’edició consisteix en una publicació realitzada pel comissari d’exposicions Marc Navarro, tercer integrant de Garba, a partir d’una recerca sobre els transports col·lectius en la intersecció amb les pràctiques artístiques i posant una atenció especial a les Terres de l’Ebre. El projecte d’edició, en format llibre, és un assaig breu que se situa a mig camí entre la història alternativa dels transports de passatgers i el relat sobre la vinculació entre art i transports. L’assaig recorre un seguit de manifestacions artístiques que incideixen en la qüestió de la mobilitat com ara exposicions realitzades en trens i estacions, accions artístiques realitzades en aeroports o intervencions en l’espai públic.
Cants de batre
El projecte suma una contribució de nova producció de l’artista Laia Estruch. El dissabte 14 de setembre a les 12.00 h, com a avantsala a la inauguració de l’exposició, Estruch presentarà una performance que pren com a punt de partida els ‘cants de batre’, unes cançons d’arrel popular i improvisades vinculades als treballs agrícoles.
Una xarxa de complicitats
El projecte compta amb el finançament de La Fundación Daniel y Nina Carasso i de Lo Pati – Centre d’Art Terres de l’Ebre i la col·laboració d’ESARDI (Escola Superior d’Art i Disseny d’Amposta) i l’EAC (Escola d’Art i Cultura de Tortosa). En el cas d’ESARDI aquesta col·laboració va donar lloc a Buai!, un taller pràctic realitzat el febrer de 2024. En el cas de l’EAC la col·laboració, de llarg recorregut, es concreta en Marjals, un seguit de tallers realitzats entre el juliol i l’octubre de 2024.