Tortosa s’ha tornat a reivindicar com a capital musical del piano amb els 4 dies del Festival de piano TOCA’M codirigit per Maria Lombarte i Manel Miró i coorganitzat per l’Ajuntament de Tortosa. Per quart any consecutiu, Tortosa, la capital del Baix Ebre, s’ha reivindicat com a referent dels festivals de piano de Catalunya tant artísticament com per part del públic. En aquesta quarta edició, s’han pogut escoltar una quarantena de concerts d’estils tan diversos com la música clàssica, el jazz, pop, flamenc i fins i tot els musicals.
Una de les novetats principals d’aquesta edició és sumar un dia més al festival, fent el concert inaugural dijous 22 de maig. Els dos concerts que van ocupar aquella jornada, van ser molt ben acollits pel públic, tant Lluís Coloma & His Musical Troupe amb la seva proposta de piano de Blues i Boogie Woogie i el Duet Amàrim, format pels directors del Festival, interpretant una versió de Czerny per a piano a quatre mans del Rèquiem de Mozart.
Els directors del festival apunten que la 4a edició s’ha consolidat, també, pel que fa a públic, reunint al llarg de totes les activitats desenvolupades a Tortosa aquests quatre dies, més de 3.000 espectadors. Aquestes dades, els fa estar molt satisfets pel caire que està agafant edició rere edició.
En l’àmbit de les propostes, aquesta edició ha englobat una quarantena d’activitats. A més de noms consagrats del panorama musical actual com Ignasi Cambra, Marc Heredia, Marco Mezquida i Chicuelo, Alba Careta, L’Arannà, Los Aurora, Daniel Anglès, entre d’altres, s’hi han sumat interpretacions d’estudiants del Conservatori del Liceu i de l’ESMUC i vianants amateurs, tots ells amb l’objectiu de visibilitzar el piano.
Per primer cop, el festival s’ha estès més enllà d’espais emblemàtics de Tortosa amb concerts a Amposta i Ascó. Així, aposta per ampliar geogràficament el seu abast, tal com confirmen els directors. «La nostra idea és continuar creixent a diferents poblacions ebrenques mantenint l’essència del festival, que és treure el piano al carrer». En aquesta ocasió, les actuacions al Montsià i la Ribera d’Ebre s’han concentrat en dos dies previs al gruix més destacat d’activitats a Tortosa, que s’han allargat durant tot aquest cap de setmana.
Un altre aspecte que cal destacar, i que els directors sempre volen remarcar amb gran interès, són les Activitats Artístiques que confirmen que és un festival pensat per a la gent i perquè en sigui el veritable protagonista. Activitats de caràcter social on els protagonistes són a sectors vulnerables, així com per promoure la interculturalitat, la cohesió social i l’acció comunitària. L’èxit d’aquestes activitats ha estat rotund amb un alt índex de satisfacció dels participants. El vessant pedagògic també ha tingut una presència destacada amb diverses accions destinades al col·lectiu escolar com les maquetes confeccionades pels alumnes o els tallers o petites intervencions protagonitzades per estudiants. A més, com en altres edicions, s’ha combinat el piano amb altres disciplines artístiques com la dansa, la pintura o la literatura com a novetat d’enguany.
Maria Lombarte i Manel Miró expliquen que “estem contents perquè hem vist un augment de públic que no és de Tortosa i ens agrada molt que vinguin a gaudir del TOCA’M i a descobrir uns espais patrimonials de relleu. Així mateix, volem agrair a l’Ajuntament de Tortosa, als patrocinadors i col·laboradors i sobretot a tots l’equip de voluntaris que ens ajuden a fer realitat aquest somni“.
Les dates de la 5a edició del Toca’m seran de dijous 21 a diumenge 24 de maig de 2026. Els directors, han afirmat que ja hi estan treballant amb molta il·lusió perquè és la primera data simbòlica per a celebrar.