El tall de la via ferroviària a Roda de Berà implica una nova experiència de viatge, en el millor dels casos més llarga, per als 15.000 viatgers que Renfe quantifica que utilitzen les línies de rodalies i regionals afectades, entre les quals hi ha l’R15, la línia de Móra, i l’R16, la que connecta amb l’Aldea i Tortosa. Este dimarts passat va posar-se en marxa tot el Pla alternatiu de transport previst per l’operador públic espanyol i pel Departament de Territori de la Generalitat. El Pla implica haver d’agafar un bus entre l’Hospitalet de l’Infant i Sant Vicenç de Calders, o bé entre Tarragona i Sant Vicenç, que és el tram que ha quedat sense servei, però també es pot recórrer al tren Avant, un regional d’altes prestacions que, quatre anys i mig després, torna a fer el trajecte entre Tortosa i Barcelona i es convertix en l’únic mitjà que enllaça les dos ciutats sense transbordaments.
El primer Avant el van utilitzar, segons Renfe, 94 passatgers, i va arribar a Barcelona a les 8h23m en punt, després d’haver sortit de Tortosa a les 6h35m. Menys de dos hores. En testimonis recollits per Canal TE i l’Agència Catalana de Notícies, els usuaris celebren l’oferta de l’Avant, però en denuncien el preu. Si bé entre estacions del tram Tortosa-Tarragona el bitllet costa el mateix que el d’un tren regional convencional, és a dir, s’hi aplica una tarifa de rodalies, el viatge fins a Barcelona amb un bitllet senzill costa més de 25 euros. A sobre, l’abonament és un 40 % més car, en euros per quilòmetres, que en altres llocs de Catalunya, segons Diàspora Ebrenca. A Figueres, els abonaments permeten gaudir d’un preu de fins a 0,035 euros el quilòmetre i a Lleida, 0,034, mentre que a Tortosa, amb l’únic abonament que hi ha disponible (10-20: 10 viatges en 20 dies), el preu del quilòmetre surt per 0,054 euros.
Entitats i usuaris celebren l’accés a l’Avant, però critiquen que això s’haja fet justament ara, quan se preveuen importants problemes de mobilitat amb les obres del corredor mediterrani al túnel de Roda. Diàspora Ebrenca i Trens Dignes van impulsar fa dos anys una campanya per a recuperar l’Avant, que es va eliminar per la pandèmia i ja no es va reposar. Ara, però, consideren insuficient que només hi haja un comboi d’anada i un de tornada i que no s’oferisquen abonaments com el 30-50 o el 10-45. Les dos entitats demanen la implicació dels agents polítics del territori per a reclamar millores i contribuir a la difusió del servei Avant. Tant el delegat del Govern a l’Ebre, Joan Castor Gonell, com el diputat d’ERC al Parlament, Albert Salvadó, entre altres, han reclamat que hi haja alguna freqüència més d’Avant i que un parell de trens Euromed per sentit s’aturen a l’Aldea. Tant l’Avant com l’Euromed driblen el tall de Roda perquè des de l’intercanviador d’eixos de la Boella utilitzen la via d’ample europeu fins a Barcelona. Rosa German viatjava dimarts al matí a Barcelona amb una acompanyant i una nena petita. Havien optat per agafar l’Avant per a evitar el tràngol de canviar de tren al bus i novament pujar al tren. Van pagar 135 euros les tres, anada i tornada. “Natros no tenim cap culpa que facen les obres i este Avant hauria de tindre [en tot el trajecte] el mateix preu que tenien els regionals”, opinava German.
“És un dia agredolç”, manifestava el portaveu de Diàspora Ebrenca, Josep Sabaté. “El problema amb l’Avant és que només n’hi ha un al dia i els horaris no s’adapten als meus”, explicava Marta Subirats a Ebredigital. És professora de l’EOI a Tarragona i, malgrat que el servei entre Tortosa i la capital tarragonina està plenament operatiu amb regional, ha apostat per llogar un pis allà: “Ho he fet per a garantir-me tant el descans com la puntualitat”. Daniel Gil, bibliotecari del Seminari de Barcelona, ha decidit passar-se directament a l’autobús per a anar-hi des de Tortosa. Preferix gastar-se els 183 euros mensuals que li costen els abonaments de bus i metro, que llogar una habitació per 500 al mes.
Obres “molt necessàries”
Els primers dies, que s’han viscut amb relativa normalitat, ni el director de Rodalies de Renfe, Antonio Carmona, ni el Secretari de Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, han volgut aventurar quanta gent dixarà d’agafar el tren pel tall entre Tarragona i Sant Vicenç, tot i que Nadal ha avançat que “menys del que es podia pensar”, atenent que els serveis complementaris previstos a les línies regulars de bus no es van saturar el primer dia. En canvi, entre Sant Vicenç de Calders i Tarragona en sentit sud, el trànsit a l’AP-7 va pujar al voltant d’un 7% a primera hora durant els primers dos dies de tall ferroviari. Siga com siga, tant Carmona com Nadal van demanar “disculpes” a la ciutadania pels canvis en les seues rutines de mobilitat, que suposaran una prova der foc diària, però van matisar que les obres -per a instal·lar ample europeu- són “necessàries” perquè permetran millorar el servei de mercaderies i de viatgers, inclòs el de rodalies, a tot el corredor mediterrani.
Els dos han recordat que el Pla alternatiu suposa una inversió “històrica”, de més de 30 milions d’euros, i s’han compromès també a analitzar gairebé de forma diària l’evolució del Pla alternatiu, per a fer els reajustaments que siguen necessaris, i a fer-ho en contacte amb ajuntaments i institucions. De moment, Renfe ja està fent millores en els encaminaments i senyalitzacions a les estacions i està incorporant nous equips de megafonia per a fer arribar la informació de manera més clara als viatgers.
Precisament sobre la informació, està actiu el compte @RodObresBera a la xarxa X per a informar de l’estat del servei mentre dure el tall ferroviari, que està previst fins al març.
A les Terres de l’Ebre, més enllà de l’Avant, hi ha gent que continua agafant l’R15 i l’R16 per a anar a Barcelona. En el cas de la primera, no cal canviar de mode de transport, perquè els trens, des de Reus, se desvien per Picamoixons i Valls fins a Sant Vicenç de Calders. A l’R16, s’ha d’agafar per força un bus per a fer algun dels trams.
Canal TE va estrenar l’Avant a primera hora del matí de dimarts i va tornar en un regional, amb la qual cosa va tastar el servei extraordinari de bus entre Sant Vicenç i l’Hospitalet de l’Infant. Segons testimonis recollits, hi havia menys afluència de passatgers que en un dia entre setmana qualsevol. Renfe assegura que encara que hi haja molts usuaris que aposten per transports alternatius, com ara les línies regulars de bus o el vehicle privat, se mantindrà el dispositiu del Pla alternatiu, que inclou uns 90 autobusos aproximadament.
Tres hores i mitja
Els viatgers han agraït el desplegament d’informadors subcontractats per Renfe a les diferents estacions, especialment a Sant Vicenç. El temps de trajecte amb regional, des de l’estació de França fins a Tortosa, agafant un bus entre Sant Vicenç i l’Hospitalet de l’Infant, s’allarga fins a les tres hores i mitja.
Amb este panorama, un Avant condicionat pel preu i la saturació pràcticament diària de l’autopista AP-7, “es corre el risc de ser un territori un altre cop incomunicat”, alerta Josep Sabaté. Renfe ha afirmat que estudia habilitar per a les Terres de l’Ebre els mateixos abonaments de l’Avant que ja estan disponibles des de fa temps en altres territoris. L’Avant para a l’Aldea, l’Ampolla i l’Ametlla de Mar. A l’autopista, hi ha prevista la construcció d’un tercer carril entre l’Hospitalet de l’Infant i Amposta, però encara s’està redactant el projecte.
Si bé els dos primers dies de vigència del Pla alternatiu de transport no es van registrar incidències importants, este dijous ja va haver retards abans de les 8 del matí, quan els trens de les línies R14, R17, R16, R13 i R15, circulaven fora del seu horari habitual amb demores que podien superar els 20 minuts, a causa d’una incidència a les instal·lacions entre Vilanova i la Geltrú i Sitges. El problema es va solucionar abans de les 11 h, però les tres hores i mitja entre Tortosa i Barcelona -o entre Riba-roja i Barcelona a l’R15- ja no eren suficients.