HomeEducacióTècniques d’algunes llars d’infants rurals denuncien haver-se quedat sense faena després d’una...

Tècniques d’algunes llars d’infants rurals denuncien haver-se quedat sense faena després d’una prova pilot de set anys

Les tècniques d’educació infantil (TEI) de Bot (Terra Alta), Freginals (Montsià), la Torres de l’Espanyol, Garcia i Ginestar (Ribera d’Ebre) estan sense faena des de principi de curs. Als seus centres s’ha donat per acabat el pla pilot que incloïa el primer cicle d’infantil, P1 i P2, a l’escola rural, un projecte engegat pel Departament d’Educació el 2015 per a mantenir el servei d’escola bressol a molts pobles petits. La llar d’infants s’integrava al sistema educatiu de cicle infantil tutelat pel Departament i, a diferència de les de titularitat estrictament municipal, els Ajuntaments no estaven obligats a posar-hi al capdavant un mestre d’educació infantil o a complir altres requisits. Se’n fen feien càrrec les TEI, i l’escola bressol es vinculava a la Zona Escolar Rural (ZER) de referència. Això sí, els consistoris havien de fer-se càrrec del cost d’estes TEI en condicions i sous no equiparables als del Departament i que, segons la directora territorial d’Educació a les Terres de l’Ebre, Montserrat Perelló, determinava cada administració local.

Les TEI implicades sostenen que se’ls havia promès que passarien a ser personal laboral de la Generalitat quan la prova pilot acabés. Això no s’ha complert i denuncien que tampoc els meriten els anys treballats per a optar a la mateixa o a altres places de TEI en escoles públiques. La resposta de Perelló és que han estat els ajuntaments els que han decidit no esgotar el pla pilot, que encara tenia un any de recorregut, i que després que les afectades presentessen al·legacions, sí que se’ls han tingut en compte els anys treballats, però amb la puntuació que correspon a l’experiència adquirida en una altra administració, en este cas, els ajuntaments, i no pas a Educació. Esta puntuació menor de moment les dixa sense faena. Les tècniques, a l’empara de la CGT, reclamen que se’ls merite l’experiència dins de l’escola i que, com a mínim, puguen optar “a noves places de TEI des del bloc 1 de les llistes d’Educació”.

Als Serveis Territorials d’Educació a l’Ebre, només els consta actualment el recurs concret  pendent de resolució- d’una de les afectades, Núria Martínez, que va treballar al cicle inicial d’infantil de Bot el curs passat. Com va remarcar Martínez, durant la prova pilot, les tècniques d’infantil han format part dels claustres dels centres i de les ZER, s’han format per a treballar als cursos de P1 i P2 i han liderat el projecte seguint les tasques i funcions que ha dictaminat Educació. “Hem fet la faena amb molta alegria perquè és molt bonic tenir tots els nens del poble dins de l’escola rural, és un projecte magnífic i enriquidor, però volem que se’ns reconega la faena feta”, va exigir l’ex TEI de l’escola Sant Blai de Bot, en declaracions a l’Agència Catalana de Notícies.

Des de la CGT, la secretària general d’Ensenyament, Marta Minguella, ha qualificat la situació “d’esperpèntica” i ha criticat que el Departament qualifique d’èxit esta prova pilot del cicle inicial d’infantil a les escoles rurals mentre “dixa sense faena” les TEI que hi han treballat. “Cal defensar els seus drets laborals i, després d’una llarga experiència, se’ls ha de reconèixer i que puguen treballar per a Educació”, insistix Minguella. “Si el projecte pilot ha estat un èxit, les que hi estàvem treballant alguna cosa hi devem haver tingut a veure”, afegix Núria Martínez.

Esgotat el pla pilot, segons explica Perelló a esta publicació, entra en funcionament el nou conveni signat entre la Generalitat i els ajuntaments: els consistoris aporten 5.000 euros a l’adequació i manteniment dels espais i Educació assumix el sou de les TEI, molt més elevat. Per tant, el nou marc és beneficiós per als ajuntaments, que per això Educació creu que han decidit tancar el pla pilot abans d’hora. En canvi, la CGT ha fet públic que els ajuntaments i els equips de direcció dels cinc centres afectats han traslladat el seu suport a les TEI afectades.

Segons les denunciants, les places que han dixat lliures “han sortit com a vacants” en els nomenaments de l’estiu. “Qui treballava allí, si són vacants i no places de programa de nova creació?”, han qüestionat les tècniques i el sindicat.

Sense els mèrits que reclamen, amb les oposicions aprovades, han quedat “relegades al bloc 3 de les llistes d’Educació” sense opcions a trobar, ni que siga, una altra faena a l’inici del curs actual. Elisabet Galeote, ex TEI de l’escola Josep Roncero i Pallarès de Freginals, estava inscrita a la borsa de TEI des del 2015, quan va començar el projecte. Al mes de febrer d’enguany va rebutjar un nomenament en un altre centre per a fer de TEI a P3. Ho va fer per a no perjudicar l’escola i perquè Educació els va prometre que serien incorporades al personal laboral fix quan acabés el pla pilot. La persona candidata que estava darrere seu a la llista i que va agafar aquell nomenament, “ha tornat a treballar este curs perquè ha passat al bloc 1”, i a Galeote l’han relegat al bloc 3, “sense cap mena de reconeixement”. “Ara no puc treballar en una altra escola”, denuncia.

Segons Educació, ajuntaments com els de Paüls, Vinebre, Godall i Mas de Barberans sí que han decidit exhaurir l’any que quedava de pla pilot -la CGT parla, en canvi, d’una pròrroga-, tot i que el curs que ve, les TEI d’estes escoles bressol o d’altres podrien veure’s en una situació similar.

O.M.J
O.M.J
Periodista
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

6 + 2 =

Últimes notícies