L’acord pel traspàs integral de Rodalies a la Generalitat de Catalunya és una fita històrica fins fa poc impensable, llargament reivindicada i imprescindible per millorar la qualitat de vida de les més de 400.000 persones que utilitzen diàriament el servei de Rodalies. Hem aconseguit una reivindicació de país per posar fi a un malson que els darrers anys havia esdevingut quotidià.
El transport públic i especialment els serveis de Rodalies ferroviaris són fonamentals per al país, per a l’àrea metropolitana de Barcelona però també per a les àrees urbanes de Girona, Lleida i Tarragona i els territoris rurals. La xarxa ferroviària és l’estructura bàsica d’un sistema de transport públic que ha de garantir drets bàsics de la ciutadania afavorint la cohesió social i la prosperitat econòmica de tot el territori.
El dret a l’accessibilitat, com també el dret a l’habitatge, són drets que permeten garantir el dret al treball, a la salut, a l’ensenyament…, per això són necessàries polítiques integrals. Un bon sistema de transport públic ha d’afavorir una millor conciliació entre vida laboral i familiar millorant alhora la competitivitat i l’eficiència energètica del país i per això és tan necessari exercir aquestes competències des de la proximitat.
Des del Govern de la Generalitat volem exercir totes les competències malgrat que sabem que exercir-les suposa una enorme responsabilitat. En el cas de Rodalies, som conscients que després d’anys de desinversió, la infraestructura es troba en un estat molt precari i que el repte és majúscul. Rodalies ha estat la gran peça fràgil del transport públic de Catalunya i la seva millora ens ajudarà a fer-lo més sòlid. Començarem una nova etapa millorant la comunicació amb un millor tracte a l’usuari alhora que treballem amb urgència per garantir la fiabilitat.
Culminar i ampliar el traspàs integral semblava una fita impossible després d’un procés de traspàs que va començar el 2009 i 2010 i portava anys encallat. Ara, amb l’acord, aquest avenç serà un fet al llarg de la present legislatura… Un avenç en l’autogovern només a l’alçada d’altres com va ser el desplegament dels Mossos d’Esquadra.
El traspàs integral començarà, com a mínim, per les línies R1, R2 Sud i R3, però amb un horitzó clar: per primera vegada l’Estat s’obre a negociar tots els trams de les línies que conformen la xarxa de Rodalies de Catalunya. L’acord ve acompanyat de tots els recursos econòmics necessaris, començant pels 500 milions addicionals que rebrem ja el proper any per poder gestionar el servei i de la capacitat d’actuar sobre les infraestructures. La prestació del servei la farà una nova empresa pública mixta presidida per la Generalitat, on tindrem participació majoritària i vot de qualitat i alhora l’Estat assumirà la totalitat del dèficit tarifari anualment i del deute generat pel Pla d’Acció (més de 132 M€).
Els ciutadans de les Terres de l’Ebre fa molts anys que pateixen la manca de finançament i la deixadesa de l’Estat amb les infraestructures ferroviàries catalanes. Els retards, les incidències i la deficiència en el tracte a l’usuari formen part de la seva quotidianitat. Per tot això, el Govern està plenament compromès -i així queda recollit a l’acord- a posar sobre la taula la negociació del traspàs de les línies R15 i R16. Unes línies que utilitzen diàriament, en tot el seu recorregut, més de 13.000 persones que també mereixen un servei millor i això només ho podrem garantir si aquestes infraestructures acaben en mans i estan gestionades per la Generalitat de Catalunya.
Ara ens toca posar fil a l’agulla i començar a treballar per fer possible que Rodalies sigui un servei fiable. Després de dècades de reivindicacions, la Generalitat tindrà finalment els recursos econòmics i les infraestructures per poder gestionar Rodalies amb el propòsit de garantir i fer més fàcil el dia a dia i la mobilitat dels ciutadans i les ciutadanes de Catalunya.