TERRES DE L’EBRE // Tres llibreries ebrenques han apostat per la recent estrenada plataforma de venda de llibres en línia Bookshop.org, una iniciativa que va veure la llum la setmana passada amb l’objectiu de donar suport a les llibreries de proximitat a través del comerç electrònic. La Romàntica i Guaix, a Amposta, i La 2 de Viladrich, a Tortosa, han decidit pujar al vaixell de la venda en línia a través d’este nou canal, en el qual ja confien una seixantena de llibreries d’arreu de Catalunya.
“Jo no tinc recursos per a crear una pàgina web i una plataforma de venda en línia, tot i que sé que és gairebé obligatori en estos moments estar a Internet i fer força plegats contra les grans plataformes de venda”, deia la propietària de La Romàntica, Helena Herranz, que afegia que “crec que este espai em permetrà arribar a molta gent amb qui tinc contacte a través de les xarxes socials, però que pel que siga no poden venir físicament a comprar a la botiga”. A l’Helena la notícia de la inauguració d’este espai li va arribar a través de Bookshop, tot i que hi va confiar més després que confirmés la seua validesa el Gremi de Llibreters de Catalunya.
Una cosa semblant li va passar a la llibretera de l’Espai Cultural Guaix i La 2 de Viladrich, Vanessa Bargalló, que explicava que, tot i que ells sí que tenen pàgina web pròpia, “després de valorar la faena que ens suposaria, així com les despeses i els beneficis, vam veure-ho com un canal més des d’on vendre. Com més sortida tinguem al món digital, millor per a nosaltres”. A més, els de La 2 de Viladrich tenen també un perfil a Libelista, un espai que treballa també amb llibreries i comerç electrònic, tot i que Bargalló confirmava que “tenen una forma diferent de treballar, així com el guany també és diferent. A Bookshop s’encarreguen ells de la gestió i l’enviament dels llibres”, detallava.
De la mateixa manera, les dos llibreteres coincidien que “la competència digital que tenim les llibreries de barri és molt i molt gran, però el bo que tenim és que el mateix llibre val el mateix a Amazon que a la llibreria”. Així i tot, reclamaven en veu baixa que el gegant de vendes en línia feia sovint algunes “trampes” per a rebaixar el preu dels llibres, fet que, segons explicaven, els editors ja han denunciat moltes vegades.
Quant a Bookshop, es coneix que el seu objectiu és plantar cara a les grans cadenes de venda en línia com Amazon, per tal d’oferir un espai comú on les llibreries independents puguen vendre els seus llibres per Internet. D’esta manera, les llibreteres i els llibreters es poden crear el seu propi espai digital dins la pàgina web, on poden confeccionar llistes de recomanacions per a compartir-les per xarxes socials. Quant als beneficis, les llibreries afiliades a la plataforma reben un 25% del preu de venda de cada llibre, mentre que Bookshop s’encarrega de la gestió del catàleg, la logística i els enviaments. Per tant, les lectores i els lectors poden comprar els llibres a la seua llibreria preferida a través de la plataforma i rebre’ls a casa.
La plataforma Bookshop, impulsada a Espanya pels copropietaris de la llibreria La Memòria de Barcelona, ja compta amb més de 200 a tot l’Estat. L’espai, que està operatiu des de l’any passat tant als Estats Units com al Regne Unit, diuen que està sent un èxit de vendes amb més d’un miler de llibreries independents adherides.