HomeSocietatUn quart de segle de la Fira de l'Oli de Jesús: Un...

Un quart de segle de la Fira de l’Oli de Jesús: Un certamen en constant evolució

Per a conèixer l’origen de la Fira de l’Oli de les Terres de l’Ebre cal remuntar-nos a l’any 1995. El poble de Jesús feia un any que s’havia constituït en Entitat Municipal Descentralitzada i, malgrat que hi havia un fort sentiment de poble “de cara a l’exterior Jesús era totalment desconegut, per molta gent de fora seguíem sent Tortosa i vam creure oportú organitzar algun esdeveniment que ens donés a conèixer a fora”, explica Pere Panisello, alcalde de Jesús entre 1988 i 2015 i actual president de la Fira.

L’oli havia sigut un dels principals motors econòmics de la població a principis del segle XX amb més d’un centenar de molins d’oli en funcionament, i des de l’EMD es va decidir impulsar la I Festa de l’oli. “A la primera edició n’hi vam dir festa, però ja tenia estructura de fira, amb dos dies de durada i la participació d’expositors”, explica Panisello. Ja en la primera edició es va començar a gestar tot l’entramat d’activitats paral·leles que giren al voltant de la Fira de l’Oli i que l’han convertit en un model d’èxit de participació i implicació amb concursos, xarrades i activitats de tot tipus relacionades amb el món de l’oli i la pagesia. “Des del primer any que s’organitza el concurs d’allioli i es nomena els mestres del morter, una figura que ha anat sempre lligada a la fira, així com la brusa de pagès”, diu Panisello.

A la segona edició, el certamen ja es va incloure al catàleg de fires de la Generalitat i es va fixar l’últim cap de setmana de febrer com la data de celebració de la fira, ja que coincidix, més o menys, amb la finalització de la campanya de recol·lecció. Mentre que la Fira de l’Oli Novell de Santa Bàrbara es fa a l’inici de la campanya.

“Cada any hem procurat introduir-hi activitats noves perquè la fira no decaiga”, explica el president de la Fira. Així, per exemple, el 1998 es va organitzar una activitat per batre el Rècord Guinness de producció d’allioli, que encara es manté vigent. La trobada va comptar amb 251 participants i la producció de 135,05 quilos d’allioli. L’any 2000 es va fer la primera edició d’un dels concursos més coneguts de la Fira, el de llançadors de pinyol d’oliva amb la boca. “La idea va tindre una repercussió enorme i moltíssims mitjans del territori i del país se’n va fer ressò, va ser un encert”, recorda Panisello.

Per al president de la Fira hi ha  tres dates clau que han estat fonamentals per a l’evolució posterior del certamen. La primera, l’any 1997, ja que es va traspassar a la Fira de
l’Oli de Jesús l’organització del Concurs al Tast d’Olis de les Terres de l’Ebre que fins aquell moment es feia en el marc d’Expoebre i que encara avui és un dels esdeveniments més importants dins del sector de l’oli al territori. Panisello també recorda l’edició del 2002 quan el llavors conseller d’Agricultura, Josep Grau, va anunciar en el marc de la Fira de Jesús la creació de la Denominació d’Origen Protegida (DOP) del Baix Ebre i el Montsià que es va acabar fent realitat l’any 2003 i que ha suposat un punt d’inflexió en el món de l’oli. Per a Panisello va ser crucial també la creació l’any 2015 de l’Àgora de l’Oli, en col·laboració amb la Cambra de Comerç, i que ha servit per a posar en valor els millors olis extra verge de les Terres de l’Ebre envasats en format gurmet-. “Ens vam trobar que amb la unió de les cooperatives dins del sector de l’oli, el tradicional Concurs al Tast d’Olis anava a la baixa quant a participació i va ser quan es va decidir impulsar l’Àgora de l’Oli, que va servir per a revitalitzar la Fira”, explica Panisello que ha recordat que enguany s’hi exposaran 61 botelles, tot un rècord fins ara.

L’evolució del sector

Segons Panisello, la Fira ha anat seguint la mateixa evolució que el sector. “Des de l’any 1996 hem seguit l’evolució del món de l’oli. Quan vam començar la majoria d’oli s’exportava a Itàlia on s’envasava i es comercialitzava i aquí tot l’oli es venia en garrafes de 5 litres”. Quan va nàixer la fira la majoria d’expositors eren industrials i cooperatives: “a la dècada dels 90 hi havia poca gent amb capacitat per a envasar i comercialitzar l’oli i la major part de la producció anava a parar a mans de les grans comercialitzadores”. Però amb la creació de la DOP la situació va revertir i la fira va començar a guanyar presència de petits productors que donen a conèixer el seu oli, sobretot a través de l’Espai Àgora, a més de les cooperatives més importants del territori i dels principals industrials. “A les Terres de l’Ebre tenim varietats d’oli úniques i això ho hem de fer valdre, la revalorització del producte que tenim i la millora de la comercialització són clau”.

Una fira del poble

La implicació i el voluntariat han estat clau per a l’èxit de la fira, ja que econòmicament l’organització de la Fira recau en gran manera de l’EMD de Jesús. “Estem molt satisfets d’haver aconseguit amb la gent del poble tirar endavant amb la Fira i haver-la convertit en una referència per al sector”.

Leonor Bertomeu
Leonor Bertomeu
periodista
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

5 + 5 =

Últimes notícies