HomeEducacióArrenca un nou curs acadèmic a l’Ebre, amb més alumnes a l’ESO,...

Arrenca un nou curs acadèmic a l’Ebre, amb més alumnes a l’ESO, batxillerat i cicles formatius

Arrenca un nou curs acadèmic i, amb ell, retornen 27.234 alumnes a les aules de les Terres de l’Ebre. Il·lusió i nervis són algunes de les emocions viscudes este dimecres, amb l’inici del curs escolar arreu de les comarques ebrenques -excepte Tortosa, en què ha arrencat este dijous-, però també sorpresa. I és que, tot i que molts dels pares desconeixien que hi havia una vaga convocada, en algun centre, com és el cas de l’escola Consol Ferré d’Amposta, el primer dia d’escola ha estat marcat per la presència de piquets informatius amb pancartes i protestant contra el Departament d’Educació.

Malgrat que des dels mateixos sindicats ja preveien que el seguiment de la vaga no seria gaire multitudinari -Educació l’ha xifrat per sota de l’1% arreu de Catalunya-, el portaveu d’USTEC a les Terres de l’Ebre, Marc Martínez, declarava que “més que el seguiment, el que és important és l’avís a la conselleria i el missatge cap a la societat: el conflicte està obert i farem tot allò a les nostres mans perquè això acabe amb una negociació. Això pot ser l’inici d’un cicle de negociacions” i afegia “està a les mans de la conselleria que es revertisquen les retallades i que la manera de fer del Departament siga diferent, passant de la imposició a la negociació real”. Tanmateix, la directora de l’Escola Consol Ferre d’Amposta, Àngela Arrufat, tot i que reconeix la importància de les demandes sindicals, detallava que l’inici de curs és un dia “molt complicat” [per a fer vaga] per al col·lectiu docent, ja que “tenim una part emocional que és rebre als xiquets i xiquetes com mereixen”.

L’inici de curs en xifres

El nou curs ha arrencat amb “normalitat” a tots els centres educatius, detalla la directora territorial del Departament d’Educació, Montse Perelló, tot i les inundacions pels aiguats del cap de setmana passat que van afectar algunes escoles, com l’Horta Vella de la Ràpita. A grans trets, enguany hi ha 230 alumnes més que l’any passat. Des dels Serveis Territorials d’Educació a les Terres de l’Ebre, detallen que este increment d’alumnat s’ha registrat a la secundària (7.707 matriculats) i als estudis postobligatoris -batxillerat (1.722) i cicles formatius (3.519, a l’espera de tancar les matriculacions).

En este sentit, el delegat del Govern a l’Ebre, Albert Salvadó, assenyala que “estem fent un esforç per a generar més ensenyaments i això s’està traduint amb un augment dels alumnes que es queden al territori completant fases educatives”.

Nou impuls a la formació professional

L’aposta per impulsar la formació professional continua sent una de les prioritats d’Educació, cosa que ha permès incrementar, des de fa cinc anys, l’oferta formativa postobligatòria que pot cursar-se al territori.

Enguany, hi ha quatre cicles formatius nous: d’una banda, hi ha el grau superior d’Imatge per al Diagnòstic i Medicina Nuclear a l’Institut de l’Ebre i el d’Energies Renovables a l’Institut de Flix; també el grau mitjà d’Ensenyament Esportiu d’Atletisme a l’Institut de Tecnificació d’Amposta; i, d’altra banda, un de grau bàsic d’Agrojardineria i Composicions florals a l’Institut Sòl de Riu d’Alcanar.

A més, entre altres novetats formatives hi ha els cursos d’especialització de Robòtica Col·laborativa a l’Institut Montsià i el d’Aeronaus pilotades de forma remota – Drons a l’Institut de l’Ebre, la doble titulació de Batxillerat i Futbol a l’Institut de Tecnificació, i un programa de formació i inserció (PFI) d’Auxiliar de manteniment i reparació de vehicles de mobilitat personal -patinets, bicicletes i cadires elèctriques- a l’Institut de l’Ebre.

Amb tot, Salvadó determina que de cara al curs vinent esperen poder incorporar tot el treball que s’està fent des de la Taula per a l’impuls de la Formació Professional a les Terres de l’Ebre: “Hem d’anar treballant amb els perfils que necessiten les empreses del territori, conjuntament amb l’oferta i les necessitats que tenen els alumnes, amb un esforç important que hem de fer en l’orientació, i dins l’estratègia que tenim de desenvolupament territorial que tenim”, indica.

Més professorat i menys alumnes per aula

Este curs també arrenca amb 145 dotacions de professors més respecte del curs anterior -enfilant la xifra a 2.650 dotacions en la plantilla docent-. En este sentit, la directora territorial d’Educació recorda que “al gener ja hi va haver un increment considerable de professorat amb la reducció de l’hora lectiva i també pel reforç que s’ha fet a l’escola inclusiva, amb més recursos i més personal no docent -una vintena de dotacions addicionals-”.

Quant al nombre de grups d’alumnat, Perelló detalla que este curs arrenca amb 1.274, set menys que el curs passat, “per la pèrdua d’entrada d’alumnes a Infantil 3 i també les agrupacions de les ZERs, que en funció de l’any tenen un, dos o tres grups”. I és que la davallada en el nombre de matriculats continua en caiguda, especialment a infantil i primària: “No és nou perquè al nostre territori, demogràficament, fa anys que ho patim, però enguany tenim un creixement a secundària i sobretot a la postobligatòria. Cal remarcar este creixement demogràfic, que massa vegades, després de la secundària, perdíem este alumnat per no tenir la possibilitat d’estudiar depèn quins cicles formatius a casa”. Tanmateix, tot i la reducció en el nombre de grups, el nou curs acadèmic arrenca amb menys alumnes per aula. Així, assegura que “en pocs casos superem el nombre que marquen les ràtios”.

Dos noves llars d’infants rurals a l’Ebre

Este curs també hi ha dos noves llars d’infants rurals: una a la Palma d’Ebre i l’altra a la Serra d’Almos (Tivissa). Amb estes dos, ja sumen 25 les llars d’infants rurals que hi ha al territori, un fet que la directora territorial d’Educació titlla “d’important”, ja que “garantim que tots els pobles petits puguen escolaritzar des d’Infantil 1 als infants al seu poble”. Altrament, este curs continua la gratuïtat d’Infantil 2.

La zonificació de Tortosa

Tot i la polèmica generada el curs passat, la zonificació de Tortosa perquè es matriculessen els alumnes segons la proximitat geogràfica a les escoles ha entrat en vigor este curs i “ha anat molt bé. Estem molt contents”, afirma Perelló, que afegix “tothom ha entrat a la primera opció, excepte una família, i encara hi ha vacants a la majoria de centres”.

L’alumnat de l’escola Garcia, traslladat a l’Ajuntament

L’únic centre que no ha començat el curs escolar a les seues instal·lacions ha estat l’Escola de Garcia. Així, la trentena d’alumnes farà l’activitat lectiva a les sales annexes del nou Ajuntament durant tot el curs, ja que a l’escola, on cada cop hi havia esquerdes més grans, s’ha de fer una reforma integral. “L’estudi geotècnic ha constatat que hem d’intervenir i que hem de fer fonaments nous al centre”, determina Perelló.

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

+ 20 = 27

Últimes notícies