El canvi d’ample de via -s’hi instal·la un tercer fil per a permetre l’ample europeu- entre el nus de Vila-seca i Sant Vicenç de Calders, passant per Tarragona, inclou l’ampliació del túnel de Roda de Berà, una actuació del tot incompatible amb el servei ferroviari. Així, durant cinc mesos no circularan trens entre Sant Vicenç de Calders i Tarragona i això afectarà les línies de Rodalies i Regionals R14, R15, R16, R17, i RT2. L’R15 és la línia entre Riba-roja i Barcelona, passant per Móra la Nova, i l’R16 és la línia que enllaça amb l’Aldea, Tortosa i Ulldecona. Renfe habilitarà 84 autobusos amb capacitat per a més de 30.000 persones al dia que oferiran més de 600 trajectes diaris. El dispositiu té un cost de 26,5 milions d’euros. El tall començarà el 30 de setembre i s’allargarà fins al 2 de març.
Mobilitat “garantida”
La intervenció suposa una sotragada a un servei ferroviari ja de per si llastat pels retards i les limitacions de la infraestructura. El servei alternatiu per carretera comportarà un increment del temps de viatge d’entre 30 i 40 minuts, per la qual cosa es recomana als usuaris planificar amb antelació els desplaçaments. Això, però, encara no és possible perquè Renfe no ha anat al detall dels horaris. La senadora d’ERC Laura Castel va preguntar-li al ministre de Transports, Óscar Puente, en l’última sessió de la comissió de Mobilitat Sostenible del Senat, però el ministre va respondre que es donarà tota la informació concreta i la lletra menuda “durant la primera setmana de setembre”, és a dir, la setmana que ve. “Entenem el nerviosisme, però donades les característiques de l’obra, hauria sigut una imprudència avançar informació parcial. La mobilitat estarà garantida, però només podem comunicar certeses. Tenim empatia amb els treballadors i estudiants pendents de planificar la seua vida diària, i tenim preparada l’estratègia de comunicació massiva per a les setmanes anteriors al tall. Si es comunica amb molta antelació, tenim l’experiència que no es presta prou atenció”, va justificar el ministre de Valladolid.
A grans trets, però, segons ha avançat la Generalitat com a titular de Rodalies i responsable del trànsit de regionals que comencen i acaben el servei a Catalunya, s’oferirà un servei directe de bus entre Tarragona i Sant Vicenç i un altre amb parades a Altafulla i Torredembarra. Les freqüències se coordinaran amb els trens de l’R14, R15, R16 i R17. Entre les 7 h del matí i les 20 h del vespre també s’habilitarà un bus llançadera de reforç, amb serveis cada mitja hora.
Els usuaris de la línia R16, la de Tortosa, disposaran d’un servei alternatiu per carretera directe entre l’Hospitalet de l’Infant i Sant Vicenç de Calders, per a minimitzar els temps de viatge. També es podrà recórrer al tren Avant d’altes prestacions que tornarà a estar operatiu a partir de l’1 d’octubre. Este servei es va instaurar el gener del 2020, però es va eliminar amb la pandèmia i no s’havia recuperat, tot i les queixes de les plataformes d’usuaris i del Govern de la Generalitat -l’alta velocitat depèn exclusivament de l’Estat.
Pel que fa als combois de l’R15 -la línia de Móra-, els trens circularan desviats per Valls entre Reus i Sant Vicenç, cosa que suposarà un retard mitjà de 15 minuts. L’altra opció que tindran els passatgers en esta línia és anar fins a Tarragona i allà utilitzar el servei alternatiu de bus fins a Sant Vicenç.
Amb l’habilitació del tercer fil entre Martorell i Vila-seca i la instal·lació d’ample europeu -també anomenat internacional- des de Vila-seca fins a Castelló, el corredor mediterrani guanyarà la connexió amb Europa de les mercaderies i ha de millorar la de viatgers.