La sessió de la Comissió de Mobilitat Sostenible del Senat del 23 d’agost va ser intensa i en el seu decurs el ministre Puente va haver d’encaixar els retrets de tothom, sobretot arran de les incidències a la xarxa de rodalia de Madrid. Però el senador de Junts Eduard Pujol i la senadora d’ERC Laura Castel es van encarregar de posar també el focus a Catalunya.
“L’ecosistema ferroviari madrileny és el termòmetre de com van les coses? Doncs no, senyor ministre, no anem bé. Espanya no és Madrid. Per a Junts, el termòmetre és Catalunya i els trens van malament, però molt malament, des de fa dècades”, va llançar Pujol. El ministre es va defensar i va assegurar que l’Estat ha invertit 1.340 milions a la xarxa ferroviària de Catalunya en un any i mig, i ho va contraposar a la “falta d’acció” dels governs anteriors del PP, però Pujol va tornar a recórrer a la seua mordacitat: “Caos és el servei de Renfe a les Terres de l’Ebre, tres hores i 41 minuts [per un retard que es va produir aquell mateix dia] entre Tortosa i Barcelona, com quan Franco feia pantans. Ministre, si vol viatjar en blanc i negre, ja ho sap. No és una atracció del Museu de la Ciència, és Renfe i Adif i és el sud de Tarragona”.
Pujol va anar més enllà a l’hora de posar l’R16 com a exemple de mal funcionament: “El repto a vindre a Catalunya, pujar al tren a Tortosa i anar en regional durant unes quantes hores fins a Barcelona, on veurà la vergonya de plaça Catalunya, i després anem cap a Puigcerdà, amb via única i velocitats pròpies dels anys 50. Ens ho agafem amb calma, no tinga reunions aquell dia, i després que cadascú traga les seues conclusions”. Al seu torn, la senadora d’Esquerra, Laura Castel, se remetia a les últimes dades oficials d’incidències i avaries: “Són del 2022 i mostren que el 66 % són responsabilitat directa de la desinversió”.