Aquest dilluns, ha acabat l’edició de primavera del Cicle Estacions de Bot “amb propostes que han fet reflexionar el públic i una molt bona assistència de gent“. “El fet que dilluns hagi estat festiu en moltes poblacions de Catalunya, ha permès atreure un gruix important de turistes, ja sigui perquè havien previst de pernoctar a Bot o perquè estaven de pas per la comarca“, explica Núria Mulet, alcaldessa de Bot. Des de divendres i fins ahir, el teatre, la música, les activitats a la natura, els debats sobre el ruralisme i altres activitats vinculades a la cultura vinícola i la gastronomia han omplert d’activitat el poble.
El divendres 17 de maig a la tarda es va donar el tret de sortida a la programació amb una xerrada titulada Comunitats energètiques: una oportunitat per al món rural, amb la participació d’especialistes en dret ambiental que van ajudar a entendre i contextualitzar el funcionament de les comunitats energètiques i les possibilitats que ofereixen a pobles com Bot. En acabar, el Carrer Nou va acollir una barra de vins i tapes amb propostes gastronòmiques dels cellers i restauradors del poble. La jornada va acabar amb l’espectacle Solar de la companyia Mos Maiorum, sobre les problemàtiques que generen la falta de planificació i desregulació de la transició energètica, que no van deixar indiferents a la seixantena d’assistents.
El matí del dissabte 18 de maig va començar amb un Taller de caixes niu per a ratpenats, una activitat familiar impartida per Som Aguait, que va servir per donar valor a la biodiversitat com a una de les principals formes de gestió de plagues als cultius. Hi van participar xiquets, xiquetes i famílies, tant locals com visitants. El dissabte a la tarda, la Mostra de vins brisats va reunir més de dues-centes persones, a més de nou cellers de proximitat i una vintena de referències. Les vistes sobre la vall del riu Canaletes amb el massís del Port al fons van donar un encant especial a la jornada, en la qual els visitants van poder tastar gran varietat de vins brisats elaborats principalment amb Garnatxa Blanca, però també amb altres varietats. El mateix espai va acollir la Nit de música i vins amb l’espectacle Cançons i poemes per la terra, un concert-recital de poesia amb la veu de Maria Mingorance i Isabelle Laudenbach a la guitarra. Es van interpretar cançons i poemes vinculats a la reivindicació de la vida arrelada a l’agricultura i la natura. Just després va arribar la música rumbera dels Xatus, que es va acabar cancel·lant per la pluja.
El diumenge al matí es va fer una sortida comentada per la vall del riu Canaletes, per descobrir el sistema de regadiu. Va ser un recorregut circular d’uns 6 km per comprendre la importància de la gestió de l’aigua en temps de sequera. La ruta va estar coorganitzada amb la Comunitat de Regants de Bot. A la mateixa hora, des de l’Antiga estació de Bot va sortir una passejada familiar fins al Jardinet d’en Cristi per descobrir la botànica de l’entorn de Bot. A la tarda, al Club Esportiu es va projectar Ets molt guapo, una comèdia francesa ambientada en el món rural.
Visites a les vinyes i tastos de vins i olis
En paral·lel al programa d’activitats, dissabte, diumenge i dilluns al matí es van organitzar visites i tastos a molins i cellers. Hi van participar l’Agrícola Sant Josep, el celler La Despeinada, el Celler Menescal i Lo Molí de Bot, i l’empresa Blai Peris, dedicada a l’elaboració i comercialització d’olives.
El Cicle Estacions, que se celebra un cop en cada estació de l’any, continuarà a l’estiu (del 21 al 24 de setembre) i a la tardor (del 15 al 17 de novembre). Aquest és un projecte de la regidoria de promoció turística de l’Ajuntament de Bot, amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona i la Marca Turística Terres de l’Ebre i el Consell Comarcal de la Terra Alta, i compta amb la col·laboració de productors locals i de les empreses turístiques del municipi.