La prohibició d’avançament dels camions al tram ebrenc de l’AP-7 s’allargarà cap al sud fins a Ulldecona. Ara està vigent entre Calafat i Camarles. A més a més, la consellera d’Interior, Núria Parlon, ha avançat que s’utilitzarà intel·ligència artificial per a sancionar els camions que incomplisquen la prohibició. Parlón va avançar que el sistema està en fase de proves i que en els darrers dos mesos s’han detectat 400 incompliments diaris de la norma. Interior considera que els avançaments de camions en trams de només dos carrils, com és el cas del tram ebrenc, són un factor de risc afegit d’accidents. A més a més, s’intensificaran els controls dels Mossos a l’autopista, després que el nombre de sancions imposades -en general, no només als camions- s’haja incrementat un 12 %.
Parlón va comparèixer al Parlament per a analitzar l’evolució de la sinistralitat viària a Catalunya. En el primer trimestre del 2025 van morir 41 persones a les carreteres catalanes, que suposa un augment de la mortalitat del 46 % en comparació amb el mateix període de l’any passat. El director de Trànsit, Ramon Lamiel, va exposar que tot i que el nombre de sinistres i de ferits greus ha baixat en relació amb l’anterior exercici, la xifra de persones mortes a les carreteres s’ha incrementat significativament. Si bé la sinistralitat ha mantingut el seu caràcter dispers, Lamiel remarca que les set víctimes mortals de la nit de carnaval han marcat la diferència.
Panells informatius
El règim sancionador als camioners no és l’únic ús que es vol donar a la intel·ligència artificial. La mateixa tecnologia servirà per a informar amb antelació i a temps real de la situació del trànsit a l’AP-7, i això permetrà instal·lar panells a altres vies que hi connecten, de manera que els conductors dels vehicles puguen decidir si accedixen o no a l’autopista.