HomeCulturaEls festivals d’estiu no renuncien a la cultura, malgrat la crisi del...

Els festivals d’estiu no renuncien a la cultura, malgrat la crisi del coronavirus

“Per a poder programar les pel·lícules de mónFILMAT, he vist més de tres-cents curtmetratges i una quantitat tan ingent de llargmetratges, que n’he perdut el compte. Penseu que tiraríem tota esta faena per la borda?”, pregunta retòricament Xavier Miró, programador del certamen organitzat per Lo Pati – Centre d’Art Terres de l’Ebre a Amposta. “No t’enganyaré si et dic que en algun moment ens ha passat pel cap de no fer el festival, però hem invertit tantes hores i tanta il·lusió en este projecte, que ens hem reinventat per a adaptar-nos a la situació”, afegix. “El sector ja estava tocat per defecte abans del coronavirus i per això, encara amb més raó, tenim un compromís amb la cultura i amb el festival”, explica Aida Boix, directora del centre d’art. Així, este festival de cinema d’autor, amb el paisatge com un dels protagonistes principals de l’acció, tornarà el primer cap de setmana de juliol a Amposta.

Tornarà però amb canvis. “L’any passat vam projectar en espais com el Casino Recreatiu i a la plaça de Lo Pati, a Amposta, el pati exterior del Col·legi Carles III de Sant Carles de la Ràpita i les places de Poblenou del Delta. Tot i que encara hi estem treballant, ja sabem que enguany reduirem espais, que les projeccions es faran a l’exterior, sempre atenent les mesures de seguretat que establisquen les autoritats sanitàries”, comenta Boix. “A més, reduirem dies i apostarem per una combinació de projeccions en línia i d’altres de presencials. En la mesura de les possibilitats, volem mantenir el contacte directe amb els espectadors, perquè el fet experiencial és clau en qualsevol festival”, conclou Xavier Miró. Això sí, l’esperit Km0 del festival no es perdrà i des de l’organització asseguren que la programació internacional es complementarà amb “una presència important de creadors ebrencs o vinculats amb el territori”.

Ulldecona aposta per la ‘improvisació’ 
Si la improvisació és una mena de disciplina musical generalitzada -especialment entre els grups de jazz i soul-, enguany també tindrà un paper protagonista entre els programadors de concerts. “No tenim cap altra alternativa. Encara no sabem exactament els terminis i les condicions del desconfinament, per això improvisarem i ens adaptarem als esdeveniments segons puguem”, diu Agustí Vericat que cada estiu és al capdavant de l’organització les Jornades Musicals de l’Ermita de la Pietat d’Ulldecona. Els darrers quinze anys, el certamen ha esdevingut un referent de la música en directe, sense límits estilístics. Un festival de diumenge a la tarda, menut i discret que sempre ha tingut al punt de mira les bandes del futur, nacionals i internacionals. I a més, en un entorn natural envejable, a recer d’una balma de la serra de Godall i amb vista a tota la plana d’Ulldecona.

“Som un festival menut i tenim més marge de maniobra que altres esdeveniments de gran envergadura. Encara no havíem tancat contractes, ni venut entrades en antelació. Per això estem parlant amb els artistes i com que es troben amb la mateixa situació d’inconcreció que nosaltres, ja ens han dit que estan disposats a improvisar. Si en quinze dies hem de muntar un concert, ho farem”, assegura Vericat. “Teníem algunes sorpreses preparades, però tot anirà acabant-se de determinar en funció de com arribe el desconfinament”, afegeix.

L’estiu passat, a les jornades hi van actuar bandes com els sevillans DMBK, després d’haver passat pel Primavera Sound, i arriben a Ulldecona amb influències inimaginables que barregen referents com el mític Triana amb la psicodèlia actual de King Lizzard o Lizard Wizard. O el jove músic francès Alexis Evans, “un dels jóvens prodigis musicals amb més projecció d’Europa” i que va combinar el soul, el rock and blues i el swing, amb tocs de ‘chanson’ i ritmes llatins. “Per sort, tenim un públic molt fidel que ens coneix des de fa anys i que s’adaptarà a les condicions que calga. Potser haurem de delimitar el nombre d’entrades i fins i tot apujar el preu per a poder fer sostenibles els concerts des del punt de vist econòmic. Ja ho anirem concretant”, diu. 

Imatge d’arxiu del Festival Eufònic de la Ràpita. 

Eufònic, un festival lluny de les grans ciutats 
Fa anys que el darrer cap de setmana d’agost Eufònic proposa accions audiovisuals, tallers, instal·lacions en espais museístics, accions sonores, activitats per al públic familiar i concerts en espais singulars. Este estiu, el festival amb centre neuràlgic a Sant Carles de la Ràpita, no vol renunciar al seu esperit. “Eufònic té un component experiencial molt important, amb una programació sonora i visual ancorada en el paisatge. Per això, apostarem per espectacles presencials. D’altra manera el festival no tindria sentit”, explica el director del festival Vicent Fibla.

A la vegada, però, la voluntat de promoure l’experimentació hi serà més present que mai: “Les performances del Pavelló Firal o els concerts a l’Auditori Sixto Mir segurament no seran possible, però la resta d’accions a l’aire lliure i de petit format esperem poder-les mantenir. Això no impedix que estiguem pensant en nous formats d’espectacles, creats directament per a ser consumits en línia. És una manera d’estimular la creativitat dels artistes i obrir línies de treball que sense la crisi del coronavirus, potser no ens hauríem plantejat”. “Encara no hem concretat tots els espais, ni tenim tancada la programació, però és el moment d’innovar i de promoure festival com el nostre, fora de les grans ciutats i els circuits urbans”, assegura Fibla.

Així, a poc a poc, els festivals van concretant la programació. El Festival Deltebre Dansa i el festival IFCTA de Bot, a la Terra Alta, encara no han anunciat com s’adaptaran a la nova situació (segurament ho faran les setmanes vinents), però el que queda clar és que este estiu, la roda de la cultura no deixarà de funcionar. 

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

+ 53 = 59

Últimes notícies