L’adaptació al canvi climàtic serà la principal prioritat de la Comunitat de Regants de l’Esquerra de l’Ebre en els pròxims anys. “Més enllà de gestionar el dia a dia no podem dixar de fer actuacions per anar adaptant-nos a la realitat del canvi climàtic”, explica Javier Casanova, president de la Junta de Govern. L’increment del nivell del mar, les espècies invasores, l’escassetat d’aigua, l’increment de temperatures o la salinitat del sòl, “són situacions que ja ens hem començat a trobar i hem de fer l’esforç com a Comunitat per ser el màxim d’eficients en la nostra gestió per trobar el màxim de recursos que ens permeten anar adaptant-nos als reptes que ens vinguen”.
Així es va explicar des dels òrgans de govern als comuners en la Junta General ordinària celebrada el passat dijous 30 de novembre. Una assemblea que va servir per renovar la presidència de la Comunitat i la meitat de les vocalies del Sindicat i el Jurat de Regs, i que va aconseguir l’aval del 90 % dels comuners. “Este suport ens dona la confiança per consolidar tot el treball que ja hem començat a fer”, insistix Casanova, que recorda que la gestió de la sequera i les restriccions d’aigua este passat estiu no s’hauria pogut fer sense tot el treball previ realitzat per la Comunitat en nous bombaments i l’automatització de la xarxa de regadiu. “Tots els esforços que hem anat fent els últims anys ens han fet resilients a problemàtiques que ens han vingut, com el temporal Gloria, el cargol poma o la sequera, però en vindran més i no ens podem aturar”, insistix Casanova.
A la Junta General es va aprovar, per tant, els pressupostos per al 2024 que, a banda de donar resposta a la gestió del dia a dia, amb mesures com l’estabilització de la plantilla, la renovació de la maquinària, l’entubat de séquies o la modernització d’infraestructures, prioritza també altres inversions encaminades a fer front als reptes del canvi climàtic.
Sanejaments per combatre la salinitat del sòl
Un dels reptes derivats del canvi climàtic i que s’ha fet notar especialment enguany amb les restriccions d’aigua patides a causa de la sequera, ha estat l’increment de la salinitat als camps d’arròs. Davant esta situació s’està buscant solucions per resoldre esta problemàtica més enllà del maneig de l’aigua, el sistema utilitzat fins ara per a rebaixar la salinitat: “hem de ser capaços de gestionar la salinitat del sòl amb menys quantitat d’aigua i adaptar tecnologies on no només l’aigua sigue la solució i poder previndre situacions que ens puguen vindre”. Davant este repte els regants, juntament amb el sector arrosser, han començat a treballar ja en proves pilot per implantar un sistema de sanejament que permeta rebaixar els nivells de salinitat del sòl. Es tracta “d’un conjunt de tubs subterranis foradats, que drenen l’aigua dels camps amb un petit bombament i eviten que la sal arribe a la zona de cultiu”, segons s’ha explicat Casanova des de la Comunitat. Este nou sistema de drenatge “es podria instal·lar a les zones més desfavorables aconseguint augments de producció del 20 %, la possibilitat de fer sembra en sec o tractaments d’aigua salada contra el cargol poma, entre altres avantatges agronòmics”. Ara bé per implantar este sistema caldrà dur a terme inversions importants que hauran d’assumir també en part els comuners, per això es planteja un sistema de mancomunitat de propietaris: “Nosaltres estem fent la feina adaptant la Comunitat però si el comuner no fa un pas més adaptant les seues finques, tot este esforç no servirà de res. Este és el seu repte i l’instrument són els sanejaments”, ha dit Casanova.
Rebuig al nou atermenament
En el marc de la Junta General, els regants van mostrar també el seu rebuig a l’expedient de la nova delimitació del domini públic marítim terrestre que ha iniciat el Ministeri per a la Transició Ecològica, un expedient al qual ja s’han presentat al·legacions. “És incoherent i injust i una falta de respecte al territori” ha assegurat Casanova.