HomeSense categoriaEstudien l’ús de la pellofa de l’arròs del Delta en la fabricació...

Estudien l’ús de la pellofa de l’arròs del Delta en la fabricació de peces de cotxes

EDICIÓ PAPER // La pellofa de l’arròs que es cultiva al delta de l’Ebre podria tenir un paper important en la fabricació dels vehicles del futur. Fa diversos anys que algunes empreses d’automoció investiguen com fabricar cotxes amb materials més sostenibles i ecològics, una recerca que ha portat la marca Seat fins a Orzyte, un material orgànic que permet incorporar la pellofa de l’arròs cultivat al delta de l’Ebre en diferents tipus de composts termoplàstics.

“A la Cambra Arrossera del Montsià, amb una producció de 60.000 tones d’arròs a l’any, busquem una alternativa per a aprofitar tota la quantitat de pellofa que es cremava, unes 12.000 tones; per això la vam convertir en Oryzite, un material que barrejat amb altres compostos termoplàstics i termoestables pot modelar-se”, explicava el director executiu d’Oryzite, Iban Ganduxé. L’arròs és un dels cereals més consumits arreu del món i al territori ebrenc se’n cultiva una quantitat important, per la qual cosa la iniciativa d’incorporar una part del producte que s’acaba eliminant podria suposar un canvi i un avenç quant a economia circular i sostenibilitat.

Just per estos motius, en comprovar que Orzyte és un material igual de resistent i més sostenible, Seat ha iniciat una prova pilot per a testar-lo en la fabricació d’algunes peces del nou Seat León. Concretament, els fabricants barregen poliuretans i poliprè per a modelar la porta de darrere, el doble pis del maleter i el revestiment del sostre. Segons Joan Colet, enginyer de desenvolupament dels acabats d’interiors a Seat, “amb este projecte utilitzem un material renovable, promovent l’economia circular i fent un producte molt més verd”. El que han comprovat fins ara és que, tot i que a simple vista semblen iguals que els fabricats amb altres materials, són molt més lleugers. 

L’objectiu de Seat respecte a la prova pilot és saber també quina quantitat de pellofa és òptima perquè es complisquen els requisits tècnics i de qualitat dels seus productes, un fet que, un cop aconseguit, podria fer repensar alguns dels materials que utilitza la companyia i introduir l’Orzyte en els seus vehicles de sèrie. Per a comprovar que els materials seguisquen tots els requisits de qualitat, l’empresa d’automòbils sotmet les peces a estrictes proves de pes i de resistència a la calor, al fred i a la humitat. A banda, i al contrari del que es puga pensar, Orzyte no és un material fàcilment inflamable, per la qual cosa tampoc suposa cap problema per a la fabricació i l’ús dels vehicles.

“Les especificacions tècniques i de qualitat que exigim a Seat seguixen sent les mateixes, per això busquem una fórmula que ens permeta complir tots els requeriments i estar cada cop més a prop d’introduir el material com una peça bàsica en la fabricació dels nostres vehicles”,  seguia l’enginyer Colet.

 

L’aposta per Orzyte

El projecte d’economia circular Orzyte es va presentar entre una cinquantena de propostes més durant l’Innovation Day de la companyia, un esdeveniment que es va celebrar a finals de mes d’octubre i que busca potenciar la innovació dels treballadors de la marca de Martorell.

Entre els objectius de Seat hi ha reduir l’ús de plàstics en els vehicles fins a aconseguir una petjada de carboni zero el 2050, per això amb proves pilot com la de l’economia circular Oryzite fan un pas més quant a la investigació de materials renovables per a minimitzar l’impacte mediambiental de tots els productes i en totes les etapes del procés, des de l’obtenció de la matèria primera o la producció fins al final de la seua vida útil.

La Cambra Arrossera d’Amposta té previst fer en les properes setmanes una presentació d’este projecte d’aprofitament. Una iniciativa que li pot generar nous ingressos i estalviar-li la gestió del residu.

ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

+ 86 = 93

Últimes notícies