L’Associació Catalana de Famílies i Persones amb Sordesa (ACAPPS) ha demanat al Govern que esrte curs es despleguen les mesures d’accessibilitat que necessiten els més de 2.000 alumnes escolaritzats en modalitat oral als centres educatius catalans.
En un comunicat, ha recordat que “el bucle magnètic, les emissores FM i la subtitulació són recursos que els infants necessiten per seguir el curs en igualtat de condicions”. Ha avisat que la sordesa és una discapacitat molt invisible, i ha denunciat que no disposa de prou suports a les aules. Ha advertit que els audiòfons i implants coclears no són suficients i ha assenyalat que les noves eines beneficiarien el 93% de l’alumnat que pateix esta discapacitat.
L’entitat, que forma part de la Taula per a un Sistema Educatiu Inclusiu (TAPSEI) impulsada pel Govern, ha demanat a Educació que s’incloguen els bucles magnètics dins partida pressupostària de 25 milions d’euros que es destinaran per reforçar l’escola inclusiva. “Esta mesura d’accessibilitat, com també l’emissora FM, permet que les explicacions del docent arriben directament i nítidament a l’audiòfon o implant coclear de l’alumnat amb sordesa. És a dir, poden seguir molt millor la classe sense perdre’s informació”, han apuntat des de l’ACAPPS.
“Les solucions hi són i el que cal és que les escoles, instituts i universitats, les apliquen”, ha afirmat Laia Sullastres, directora de l’ACAPPS. També ha destacat la necessitat que els docents tinguen més consciència de com fer una classe dirigida a una aula amb alumnat amb sordesa. “Per exemple, fent més ús de presentacions visuals i parlant sempre de cara als estudiants per facilitar que els puguen llegir els llavis”, ha detallat.
En esta línia, l’entitat també ha considerat que la subtitulació és una altra dels avenços indispensables a garantir. “Cal avançar en analitzar les actuals eines de subtitulació en català, valorant la seua qualitat i aplicació pràctica per als continguts curriculars i que caldrà no oblidar en els continguts audiovisuals educatius de la nova plataforma que Educació crearà amb 3cat“, ha apuntat.
Per altra banda, ha recordat que este curs Educació també reforçarà els equips dels centres de recursos per a l’alumnat amb dificultats auditives i del llenguatge i ha demanat un pla de formació específic per al personal docent i logopedes en sordesa i suports accessibles a la comunicació.