Renfe ha donat les primeres dades de la utilització del tren Avant entre Tortosa i Barcelona, un servei recuperat el passat 1 d’octubre i que durant el primer mes en funcionament ha estat utilitzat per 8.736 passatgers, xifra que correspon al total de trajectes. És a dir, els diferents viatges que fa un usuari habitual computen com a passatgers diferents. La xifra total equival a una demanda de 282 usuaris diaris, en els dos sentits -hi ha un servei per sentit- i tenint en compte que este regional d’altes prestacions i velocitat alta s’atura excepcionalment, fins que duren les obres al túnel de Roda de Berà de la via convencional de la costa, a moltes estacions: concretament fa parada a l’Aldea-Amposta, l’Ampolla, l’Ametlla de Mar, l’Hospitalet de l’Infant, Cambrils i Camp de Tarragona. Per tant, és difícil extraure dades sobre l’ús d’este tren per part d’usuaris ebrencs. A més a més, la dada no es pot comparar amb el mes i mig de funcionament del servei a principis del 2020, just abans de la pandèmia, ja que aleshores era un tren semidirecte que només s’aturava a l’Aldea i a l’estació del Camp de Tarragona, a la línia del TAV.
La utilització de l’Avant entre la capital ebrenca i la catalana és una de les dades amb què Renfe ha fet balanç del primer mes de funcionament del Pla Alternatiu de Transport (PAT) per les obres a Roda, uns treballs que han de durar cinc mesos i que han de propiciar la instal·lació d’ample europeu entre Sant Vicenç de Calders i Vila-seca.
Des del passat 1 d’octubre, els usuaris de les línies R14, R15, R16, R17 i RT2 han hagut de fer front al tall ferroviari provocat per les obres al túnel de Roda de Berà. En total, se calcula que més de 15.000 persones s’han vist afectades per uns treballs que duraran, com a mínim, fins al pròxim 1 de març. Des de llavors, els passatgers d’estes línies que connectaven el Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre amb Barcelona han hagut de modificar les seues rutines i familiaritzar-se amb el transport per carretera entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders. Un trajecte de 25 quilòmetres, on Renfe ha habilitat desenes d’autobusos en el marc del PAT. Els usuaris de R-16, la línia de Tortosa, tenen l’opció de fer amb bus el trajecte entre Sant Vicenç i l’Hospitalet de l’Infant en els dos sentits, mentre els de l’R15, la línia de Móra, no cal que utilitzen el servei alternatiu per carretera, ja que els trens se desvien des de Reus per Valls fins a Sant Vicenç.
Balanç del pat
Durant el mes d’octubre, el servei de trens regionals va sumar 329.696 usuaris. Renfe apunta que la demanda es manté en el 77,64 % de la que hi havia abans de la interrupció de la circulació en el tram de Roda.
En relació al primer mes de funcionament del PAT, la portaveu de la plataforma Trens Dignes, Cinta Galiana, va afirmar a l’ACN que “els usuaris ja tenien molts problemes i ara amb el tall en tenen molts més”. En esta línia, va subratllar que “la solució que van posar dels busos ha sigut insuficient”, ja que, segons considera, este transport alternatiu també genera “retards i esperes al mig del no-res”.
“Se tarda menys en anar de Tortosa a Madrid que de Tortosa a Barcelona”, critica Galiana. Actualment, per a anar de l’Ebre a la capital catalana es tarda unes tres hores i mitja, que poden ser fins a quatre des de Riba-roja per l’R15.