HomeSocietatIncrement de sinistres amb morts i ferits greus a l’AP-7 lliure de...

Increment de sinistres amb morts i ferits greus a l’AP-7 lliure de peatges

L’alliberament dels peatges ha estat un punt d’inflexió per a l’ús de les autopistes que n’ha augmentat la pressió i, com era previsible, el volum de trànsit i, com a conseqüència, la sinistralitat. L’AP-7 és l’única via ràpida a les Terres de l’Ebre, i això encara referma esta tendència, sobre la qual es poden aplicar mesures a mitjà o llarg termini, com ara el pagament d’una taxa per a poder utilitzar les vies ràpides, com ja ha plantejat però encara no ha desplegat l’Estat, o altres de correctores a curt termini, com demanarà el Govern de la Generalitat a l’Estat amb vista a un estiu que s’entreveu conflictiu.

De moment, les xifres de sinistralitat comencen a ser preocupants. Ja hi ha hagut tres accidents mortals entre Vila-seca i el límit sud de les Terres de l’Ebre en els últims sis mesos i, en general, l’AP-7 a Catalunya és la via que ha concentrat més víctimes mortals durant estos primers cinc mesos de l’any, amb 13 morts (el 18 % del total de 71), amb una elevada sinistralitat respecte l’any passat (3 morts a l’AP-7 durant el mateix període) i respecte al 2019, abans de la pandèmia (4 morts).

Si ens centrem en les dades al tram ebrenc especificat -fins a Vila-seca- , facilitades a este setmanari pel Servei Català de Trànsit (SCT), es conclou que els accidents mortals es van incrementar en un 22 %; els accidents amb morts o ferits greus, un 38 %; el nombre de morts i ferits greus, un 77 % i només el de ferits greus, fins a un 100 %, entre el 2019 (últims 12 mesos previs a l’alliberament del tram de Vila-seca cap al sud) i els vuit mesos (2021 i 2022) posteriors l’alliberament del tram de Vila-seca fins a la frontera francesa, l’1 de setembre de 2021. Es pot concloure que els accidents són més greus, però no que n’hi haja molts més, ja que el nombre total d’accidents amb víctimes només passa dels 38,5 cada mes als 41.

No es pot fer la comparació amb el període del primer alliberament (de Vila-seca cap al sud, entre l’1 de gener del 2020 i el 31 d’agost del 2021), perquè pràcticament coincidix tot el període amb la pandèmia i amb l’estat d’alarma i, segons constaten fonts oficials del SCT, es pot confondre l’efecte de la baixada de la mobilitat a causa de la pandèmia amb el possible efecte de l’alliberament, i no hi ha manera científica de traure’n conclusions.

Entre els períodes confrontats per a extreure’n percentatges -s’ha utilitzat com a indicador comparable la mitjana mensual- també s’aprecia un increment dels accidents amb morts o ferits greus amb camions implicats (fins a un 30 %), però, en general, la incidència de la circulació de vehicles pesats és menor de la que es podia preveure. Fins i tot, van disminuir en un 33 % el nombre d’accidents mortals amb camions implicats. El de ferits greus sí que va augmentar, en un 50 %.

Les dades, però, no computarien els dos conductors de camió morts en dos accidents en un mateix dia, el 17 de maig, a Vandellòs i a l’Ametlla.

Òscar Llatje, coordinador de Mobilitat i Seguretat Viària del SCT, recorda, en tot cas, que els camions ja circulaven obligatòriament per l’autopista -entre Peníscola i l’Hospitalet de l’Infant- abans dels alliberaments, des del setembre del 2018. Per tant, el gros de l’increment del volum de trànsit a l’AP-7 a partir dels alliberaments, que el SCT situa al voltant d’un 40 %, a l’Ebre és degut a la incorporació de turismes.

“Això és trànsit que dixa d’anar per altres carreteres, i si hi ha més cotxes, hi ha més accidents”, corrobora Llatje, que matisa que el nombre de morts a les carreteres en general a Catalunya ha disminuït. Si a l’autopista -des de Salou fins a Ulldecona- ha augmentat un 22 % el nombre d’accidents mortals, en el total de la xarxa de carreteres de Catalunya ha descendit a un 6 %, si es contraposen les dades dels cinc primers mesos del 2019 en relació amb els cinc primers del 2022. És a dir, la mortalitat s’ha reduït en termes globals i s’ha traslladat cap a l’autopista. I encara més, en el cas de Girona, on abans no era obligatòria la circulació de camions.

En xifres absolutes d’accidents, al tram analitzat entre Salou i Ulldecona, el nombre d’accidents amb víctimes va reduir-se de forma espectacular el 2020 (263 accidents) en relació amb el 2019 (461), amb tota probabilitat, per l’abaixada del volum de trànsit per la pandèmia. El 2021, ja amb menys restriccions i amb tota l’AP-7 alliberada a partir de setembre, la dada s’apropa més a les xifres prepandèmiques, amb un total de 409 accidents. El mateix passa amb el nombre de morts (12, el 2019; 3, el 2020; i 10, el 2021) i amb els ferits greus (14, el 2019; 12, el 2020; i 20, el 2021).

 

Més morts i ferits greus a l’autopista en el 2022

També es pot concloure que en el que portem del 2022, l’accidentalitat s’ha incrementat de forma substancial amb relació als últims quatre mesos del 2021. Amb l’autopista lliure de peatge en tot el territori català, enguany ja s’han enregistrat, de Vila-seca cap al sud, 10 morts i 16 ferits greus, per les tres víctimes mortals i 6 ferides de gravetat entre el setembre i el desembre de l’any passat.

La principal explicació és l’increment progressiu del trànsit, ja detectat en plena pandèmia: va créixer un 11 % a l’AP-7 entre Tarragona i València en el segon semestre del 2020 -amb menys restriccions que en el primer estat d’alarma-, amb una proporció de camions que ja allavons superava el 35 %

O.M.J
O.M.J
Periodista
ARTICLES RELACIONATS

DEIXA UNA RESPOSTA

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu aquí el vostre nom

7 + 1 =

Últimes notícies